close
تبلیغات در اینترنت
توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 53,078
اطلاعات
امروز : چهارشنبه 21 آذر 1397
آي پي شما : 54.234.228.78
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

نمایش ادامه مطلب

توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

ازدیدگاه امام نووی شافعی وبرخی ازاندیشمندان اسلام
دوستان گرامی

بعضی ازافراد که مطالعه سطحی و گذرا در مسائل دینی دارند، امروزه با شعار اینکه امامان مذاهب گفته اند: إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي به مغلطه اندازی جوانان می پردازند و می گویند :وقتی خود امامان توصیه کرده اند که حدیث صحیح مذهب ماست چرا ما در مقابل احادیث صحیح، تعصب به اقوال علمای مذهب خود داشته باشیم.در این نوشتار با ما همراه باشید تا منظور از این فرمایش فقهاء را درست بفهمیم.
در تفسير اين قول أئمه‌ي أربعه رح كه فرموده‌اند :
  «إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» اقوال و توضيحات مختلفي از طرف علماء و محدثين پيرو هر يك از مذاهب أربعه يافت مي‌شود كه به‌ بطور  خلاصه ، قول چند نفر از علماء را در ذيل نقل مي‌كنيم.
1-محدث و فقيه بزرگ، امام نووي رحمه الله در مقدمه «شرح‌المهذب» نوشته است: اين قول امام شافعي رح (و ديگر أئمه‌ي مجتهدين) كه فرموده‌ اند: «إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» معنايش اين نيست كه هر كس حديث صحيحي ديد، بگويد مذهب شافعي رح اين است (و با فهم ناقص و اجتهاد خود) به ظاهر آن حديث عمل كرده و مذهب يك مجتهد و متخصص فن را ترك نمايد، بلكه جواز عمل به اين گفته:«إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» براي كسي است كه به درجه اجتهاد في‌المذهب رسيده باشد، و براي او هم شرط اين است كه مطمئن باشد؛ مثلاً امام شافعي  از اين حديث مطلع نبوده يا اين‌كه مطمئن باشد اين حديث با سند صحيح به امام شافعي  نرسيده است، و اين زماني حاصل مي‌شود كه همه‌ي اقوال و كتاب‌هاي امام شافعي  و شاگردان و علماي مذهب شافعي  را با استيعاب (كاملاً به‌همراه شروح اصل كتاب‌ها كه در طول ساليان متمادي توسط علما‌ي محقق نوشته شده باشد) مطالعه كرده باشد و اين شرط بسيار مشكلي است، بلكه كمتر كسي يافت مي‌شود كه متصف به اين اوصاف باشد. (داراي اين شروط باشد)


ازدیدگاه امام نووی شافعی وبرخی ازاندیشمندان اسلام
دوستان گرامی

بعضی ازافراد که مطالعه سطحی و گذرا در مسائل دینی دارند، امروزه با شعار اینکه امامان مذاهب گفته اند: إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي به مغلطه اندازی جوانان می پردازند و می گویند :وقتی خود امامان توصیه کرده اند که حدیث صحیح مذهب ماست چرا ما در مقابل احادیث صحیح، تعصب به اقوال علمای مذهب خود داشته باشیم.در این نوشتار با ما همراه باشید تا منظور از این فرمایش فقهاء را درست بفهمیم.
در تفسير اين قول أئمه‌ي أربعه رح كه فرموده‌اند :
  «إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» اقوال و توضيحات مختلفي از طرف علماء و محدثين پيرو هر يك از مذاهب أربعه يافت مي‌شود كه به‌ بطور  خلاصه ، قول چند نفر از علماء را در ذيل نقل مي‌كنيم.
1-محدث و فقيه بزرگ، امام نووي رحمه الله در مقدمه «شرح‌المهذب» نوشته است: اين قول امام شافعي رح (و ديگر أئمه‌ي مجتهدين) كه فرموده‌ اند: «إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» معنايش اين نيست كه هر كس حديث صحيحي ديد، بگويد مذهب شافعي رح اين است (و با فهم ناقص و اجتهاد خود) به ظاهر آن حديث عمل كرده و مذهب يك مجتهد و متخصص فن را ترك نمايد، بلكه جواز عمل به اين گفته:«إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» براي كسي است كه به درجه اجتهاد في‌المذهب رسيده باشد، و براي او هم شرط اين است كه مطمئن باشد؛ مثلاً امام شافعي  از اين حديث مطلع نبوده يا اين‌كه مطمئن باشد اين حديث با سند صحيح به امام شافعي  نرسيده است، و اين زماني حاصل مي‌شود كه همه‌ي اقوال و كتاب‌هاي امام شافعي  و شاگردان و علماي مذهب شافعي  را با استيعاب (كاملاً به‌همراه شروح اصل كتاب‌ها كه در طول ساليان متمادي توسط علما‌ي محقق نوشته شده باشد) مطالعه كرده باشد و اين شرط بسيار مشكلي است، بلكه كمتر كسي يافت مي‌شود كه متصف به اين اوصاف باشد. (داراي اين شروط باشد)
علماء و متخصصين علوم ديني براي جواز عمل به حديث صحيح و ترك مذهب، اين شرايط‌‌ را بدين سبب گذاشته‌اند، بلكه امام شافعي  و ديگر أئمه‌ي مجتهدين، عمل كردن به ظاهر احاديث زيادي را با وجود علم و آگاهي به آن احاديث، به اين علت ترك نموده‌اند كه دليل قانع كننده‌اي نزدشان وجود داشته است كه ترك آن احاديث را بر آن‌ها لازم مي‌كرده است يا نسخ آن‌ها و يا تخصيص و يا تأويلشان را قطعي مي‌كرده‌ است.

مثلاً‌ در صحيح مسلم حديث صحيحي آمده است كه آن حضرت > فرموده‌اند: «لَا تَكْتُبُوا عَنِّي وَمَنْ كَتَبَ عَنِّي غَيْرَ الْقُرْآنِ فَلْيَمْحُهُ»ترجمه: «غير از قرآن چيز ديگري از من ننويسيد و هر كس از اقوال من چيزي غير از قرآن نوشته است، آن را از بين ببرد».
هر چند امام مسلم
O اين حديث را با سند صحيح روايت مي كند، ولي خودش آن را قابل عمل نمي‌داند و بر خلاف آن عمل نموده و صحيح مسلم را مي‌نويسد.
  حال، كسي كه از توجيهات و تأويلات علماء ‌درباره‌ي اين حديث بي‌‌‌اطلاع مي‌باشد يا مطلع بوده و آن را در مقابل حديث صحيح، بي‌‌اعتبار مي‌داند بايد به مجرد ديدن اين حديث صحيح، امام مسلم  و همه أئمه‌ي محدثيني را كه خلاف اين حديث عمل نموده‌اند بدعتي بداند.
کلا وحاشا!به همين علت علماء تصريح نموده‌اند كه منظور از اين‌كه اهل علم متفق به وجوب عمل به حديث صحيح هستند، اين است كه آن‌ها متفق‌اند: هر حديثي كه بعد از صحيح شدن صلاحيت عمل را داشته باشد، واجب‌العمل است .

2-امام بقاعي  رح بعد از قول استادش حافظ ابن حجر رح مي‌نويسد: «منظور از حديث صحيح در گفته‌ي مجتهدين اين است كه حديث مذكور داراي شرايط و صلاحيت عمل به آن باشد، به نحوي كه از هرنوع معارض و مانعي خالي باشد .»

3-محدث بزرگ و حافظ ‌الحديث، ابن حجر عسقلاني  در فتح‌الباري 1/413 شرح صحيح بخاري مي‌فرمايد: «كَمْ مِنْ حَدِيثٍ مَنْسُوخٍ وَ هُوَ صَحِيحٌ مِنْ حَيْثُ الصِّنَاعَة الحَدِيثيَّة.» يعني: «بسياري از احاديث منسوخ و غيرقابل عمل چنان اند كه از لحاظ فن مصطلح‌الحديث سند آن‌ها صحيح هستند.»خلاصه اين‌كه محدث بزرگ و شارح صحيح مسلم، امام نووي  كه از متَّبعين (تابعين) امام شافعي  مي‌باشد، معتقد است كه صلاحيت عمل به حديث صحيح و ترك مذهب امام مجتهد در علماي آن زمان به ندرت يافت مي‌‌شود؛ حال آن‌كه امام نووي  بين سال‌هاي 631 تا 676 مي‌زيسته است، عصري كه در آن زمان علماء، محدثين، فقهاء و مفسرين بزرگي هم‌چون: فخر رازي، ابن الصلاح، منذري، عز بن عبدالسلام، قرطبي محدث، قرطبي مفسر، ابن اثير، ابن قطان، ضياء مقدسي، موفق بن قدامه، ابن دقيق  و امثال آن‌ها مي‌زيسته‌اند؛‌ علمايي كه به درجه‌ي پيشوايي ديني رسيده بودند و در علوم مختلف ديني نه تنها مهارت و تخصص داشته‌اند، بلكه در خصوص چنان كتاب‌هاي بزرگي نوشته‌اند كه امروزه حتي خواندن و مطالعه همه‌ي آ‌ن‌ها براي هر عالم متخصصي نيز ميسر نيست.
4-علامه‌ي محقق مولانا حبيب‌احمد كيرانوي  در مقدمه‌ي «إعلاء‌ السنن» كتابي كه مؤلفش در بيش‌تر از 20 جلد دلائل احناف را از كتاب‌هاي مختلف حديث با ذكر سند و حكم هر حديث، در آن كتاب جمع كرده است، جواب اين سؤال را كه منظور از قول فقهاء كه فرموده‌اند: «إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» چه مي‌باشد، اين گونه پاسخ مي‌دهد:
در حقيقت ائمه‌ي مجتهدين بااين گفته خویش اين مطلب را اذعان نمودند كه: حجت اصلي در دين، حديث و فرمايش رسول اكرم  است نه قول و گفته‌ي ما؛ لذا قول ما را به‌عنوان يك دليل و حجت مستقلي نپنداريد و ما از اين كه خلاف فرمايش رسول اكرم  بگوييم، خود را بري مي‌داريم.در واقع اين گفته‌ي ائمه‌‌ي مجتهدين  مستلزم اين نيست كه هر شخص، هر حديث صحيحي را كه ديد، آن ‌را به امام مذهب خود نسبت دهد؛ چرا كه اين كار باعث مي‌شود دين خداوند به بهانه‌ي عمل به سنت و حديث بازيچه‌ي دست هواپرستان مغرض و يا اشخاص كم علم قرار گيرد كه هر روز با ديدن حديثي رأي امام مذهب خود را تغيير دهند و اين کارسبب مي‌شود كه مسلمانان نسبت به علماي ديني به ديده‌ي عدم اعتماد نگاه كنند و نعوذ بالله در آخر‌الامر باعث بدبيني به دين اسلام و لياقت شايستگي آن در جوابگويي به مسائل جديد گرددد.


نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی