close
تبلیغات در اینترنت
مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 52,106
اطلاعات
امروز : دوشنبه 25 تیر 1397
آي پي شما : 54.81.244.248
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

نمایش ادامه مطلب

مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم:
اصل متن حدیث روایت شده از طریق زائده بن قدامه و توضیح بیشتر درباره ضعف آن.

امام احمد در مسندشجلد 4صفحه 318و نسائی درشماره 889حدیثی روایت می کنند که از طریق زائده بن قدامه به شکل زیر میباشدعن زائده بن قدامه ثنا عاصم بن کلیب أخبرنی ابی أن وائل بن حجر الحضرمی أخبره قال:
قلت لانظرن الی رسول الله صلی الله علیه و سلم کیف یصلی قال فنضرت الیه......قعد فافترش رجله الیسری فوضع کفه الیسری علی فخذه و رکبته الیسری...ثم رفع اصبعه فرأیته یحرکها یدعوا بها ثم جئت بعد ذالک فی زمان فیه برد فرأیت الناس علیهم الثیاب تحرک ایدیهم من تحت الثیاب من البرد.

مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم:
اصل متن حدیث روایت شده از طریق زائده بن قدامه و توضیح بیشتر درباره ضعف آن.

امام احمد در مسندشجلد 4صفحه 318و نسائی درشماره 889حدیثی روایت می کنند که از طریق زائده بن قدامه به شکل زیر میباشدعن زائده بن قدامه ثنا عاصم بن کلیب أخبرنی ابی أن وائل بن حجر الحضرمی أخبره قال:
قلت لانظرن الی رسول الله صلی الله علیه و سلم کیف یصلی قال فنضرت الیه......قعد فافترش رجله الیسری فوضع کفه الیسری علی فخذه و رکبته الیسری...ثم رفع اصبعه فرأیته یحرکها یدعوا بها ثم جئت بعد ذالک فی زمان فیه برد فرأیت الناس علیهم الثیاب تحرک ایدیهم من تحت الثیاب من البرد.

خلاصه ترجمه و پاسخ
ترجمه:
زائده بن قدامه از عاصم بن کلیب و او از پدرش روایت می کنند که وائل بن حجر به او خبر داده است که: با خود گفتم که به نماز رسول الله خوب نگاه میکنم ....سپس(دیدم که رسول الله صلی الله علیه و سلم)انگشت مبارک را بلند کرد و
  حرکتش میدهد و دعا می خواند.

نقد روایت زائده بن قدامه و پاسخ به لامذهبیت:علمای بزرگ از متقدمین بر این حدیث ایراداتی واضح و اشکار گرفته اند.همانگونه که  قبلا کمی اشاره کردیم که زائده بن قدامه تنها کسی است که لفظ یحرکها را در روایتش اورده است.لذا از این جهت این لفظ افزوده  شده است.زیرا تعداد بسیار زیادی غیر از بن قدامه همین حدیث را با همین سند و متن از عاصم بن کلیب روایت کرده اند اما در روایتشان به هیچ وجه ذکری از حرکت دادن انگشت نیامده است
از آن جمله 11 مورد را قبلا بیان کردیم که دوباره انها را با افراد بیشتری ذکر میکنیم
1-شعبه  بن حجاج و سفیان الثوری
2- سفیان ابن عیینه
3-بشر بن المفضل
4-عبدالواحد بن زیاد
5-زهیر بن معاویه
6-خالد الطحان
-7ابی الاحواص
8-ابی عوانه
-9ابن ادریس
-10صفوان و هشیم و قیس بن الربیع
-11لام بن سلیم
-12موسی بن ابی عائشه
-14محمد بن فضیل
-15خلاد الصفار و عنبسه بن سعید
و دهها نفر دیگر،و همینطور عبدالجبار بن وائل بن حجر از پدرش وائل و ابو معدان از عاصم بن کلیب از پدر و جدش همین حدیث را فقط با لفظ (یشیر بالسبّابه)ذکر می کندو هیچ کدام از این جمع کثیر لفظ (یحرّکها)را ذکر نکرده استبنابر این، این لفظ و حدیث به خاطر دلایل ذیر شاذ و مردود قرار میگیرد

1-:کثرت راویانی که انها نیز مدارشان بر حضرت وائل بن حجر است اما هیچ کدام این لفظ را نیاورده اند.
2-:این لفظ از نوع زیادات ثقات به حساب نمی اید،بلکه در باب علل و ایرادات و یا حداقل در جمع بین دو معنی وارد میگردد .یعنی،لفظی که زائده بن قدامه آن را اضافه کرده است،به معنای حرکتی است که منافاتی با اشاره نداشته باشد که در این صورت میتوانیم بگوییم که لفظ (یحرکها) بدل است از الفاظی همچون (یشیر بالسبابه)(یشیر بها) و.....که بقیه راویان روایت کرده اند بنابر این برداشت ا بن قدامه این بوده است که لفظ راویان دیگر را به (یحرکها)تعبیر و معنی کندما نیز میگوییم که در چنین صورتی روایت مقبول است اما در صورت مخالفت معنایی غیر قبول خواهد بود
3-:بالفرض اگر هم ما یک لحظه ای این عبارت را از زیادات الثقات بدانیماما باز هم نزد اهل حدیث و محدثان بزرگ زیادات مطلقا قابل قبول نیستندمگر آنکه با قرائن موافق باشد درصورتی که کثرت راویان مخالف،بیان می کند که این زیادات شاذ و مردود است.
4-:این حدیث وائل بن حجر با سایر احادیثی که از باقی صحابه رضی الله عنهم روایت شده اند مخالفت دارد زیرا لفظ (یحرکها) در هیچ یک از روایات دیگر موجود نیست بلکه فقط لفظ اشاره امده است از آن جمله به احادیث عبدالله بن عمر و عبدالله بن الزبیر و عبدالرحمن بن أبزی و جابر بن سمره و ابو قتاده و نمیره اشاره کردیم.
5-:اگر هم لفظ حرکت دادن را بپذیریم میگوییم که این حرکت محمول است بر همان حرکت انگشت اشاره و بالا بردن آن هنگام آغاز تشهد،سپس ثابت و بی حرکت ماندن آن به صورت اشاره ،و این قول اکثر بزرگان است مانند: بیهقی در کتاب سنن خودجلد 2صفحه 12می گوید: احتمالا منظور از حرکت انگشت همان حرکت ابتدای هنگام رفع است و نه تکرار در حرکت.نیزشوکانی در کتاب نیل الاوطارمی گوید : از جمله انچه که دلالت بر صحت قول بیهقی دارد روایت ابو داود است.حدیث وائل بن حجر که در ان فقط لفظ (و اشار بالسبابه) امده است و ملا علی قاری در کتاب مرقاة المفاتیح می گوید:ممکن است که منظور (یحرکها)کلمه و عبارت یرفعها باشد زیرا غیر ممکن،انگشت بلند کرده شود بدون آنکه حرکتی صورت گیرد والله اعلم.
و در عون المعبود می آید که شیخ سلام الله در کتاب المحلی شرح الموطا می گوید:مراد از تحریک در اینحا همان بلند کردن انگشت است نه چیز دیگر و در این صورت هیچ تعارضی باآن روایتی که در مسلم از ابن الزبیر می آید که می گوید:
کان صلی الله علیه و سلم یشیر باصبعه اذا دعا و لا یحرکها،وجود نخواهد داشت و همانگونه که قبلا گفتیم این بهترین روش جمع کردن بین روایات است.
--------------
ادامه دارد.
زارعی ابواسامه


برچسب ها : مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم , تحرک درنماز , انگشت اشاره , اتحیات , نماز خواندن , راه حقیقت , راه حق , پاسخ کوبنده , پاسخ دندان شکن , سلفی , سلپی , البانی , اشاره درنماز ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی