close
تبلیغات در اینترنت
مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 53,214
اطلاعات
امروز : شنبه 05 اسفند 1396
آي پي شما : 54.90.119.59
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

نمایش ادامه مطلب
مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.
                                              «دعابعدازنمازفرض»
مسئله پنجاه ودوم
پس ازفراغت ازنمازدعاکند، بدین شکل که حصه ی درونی (کف) دستهارا تابرابرسینه بلند کند،پس ازاتمام دعا آنها را به صورت خویش بمالد.
1- عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الدُّعَاءِ أَسْمَعُ قَالَ: (جَوْفُ اللَّيْلِ الآخِرُ وَدُبُرَ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوبَاتِ). قَالَ: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ. سنن ترمذی رقم 3838
ترجمه: حضرت ابوامامه روایت می کند ،ازرسول گرامی صلی الله علیه وسلم سئوال شد،چه
  دعایی بیشترببارگاه الهی شنیده وپذیرفته می شود؟آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: دعای آخرشب ودعایی که پس ازنمازهای فرض باشد.
۲-عن المغیرة بن شعبه رضی الله عنه أنّ رَسولَ صلی الله علیه وسلم« کانَ یَدعوا فی دُبرصلاتِه».التاریخ الکبیرللبخاری 80/2/3حضرت مغیره بن شعبه رضی الله عنه می گوید: آنحضرت صلی الله علیه وسلم پس ازپایان نمازش به درگاه خداونددعا می کرد.

                                              «دعابعدازنمازفرض»
مسئله پنجاه ودوم
پس ازفراغت ازنمازدعاکند، بدین شکل که حصه ی درونی (کف) دستهارا تابرابرسینه بلند کند،پس ازاتمام دعا آنها را به صورت خویش بمالد.
1- عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الدُّعَاءِ أَسْمَعُ قَالَ: (جَوْفُ اللَّيْلِ الآخِرُ وَدُبُرَ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوبَاتِ). قَالَ: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ. سنن ترمذی رقم 3838
ترجمه: حضرت ابوامامه روایت می کند ،ازرسول گرامی صلی الله علیه وسلم سئوال شد،چه
  دعایی بیشترببارگاه الهی شنیده وپذیرفته می شود؟آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: دعای آخرشب ودعایی که پس ازنمازهای فرض باشد.
۲-عن المغیرة بن شعبه رضی الله عنه أنّ رَسولَ صلی الله علیه وسلم« کانَ یَدعوا فی دُبرصلاتِه».التاریخ الکبیرللبخاری 80/2/3حضرت مغیره بن شعبه رضی الله عنه می گوید: آنحضرت صلی الله علیه وسلم پس ازپایان نمازش به درگاه خداونددعا می کرد.
وضاحت : کلمه «الدعاء» درحدیث عام است، که شامل دعای حاجت ودعای مأثوره، هردوتا می باشد،لهذا آن را به دعای مأثوره خاص کردن خلاف اصول است ،نیزازحدیث ابوامامه استحباب دعاء بعداز نمازفرض بدون تکلف ثابت می شود.
3- حِ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (الصَّلاَةُ مَثْنَى مَثْنَى تَشَهَّدُ فِي كُلِّ رَكْعَتَيْنِ وَتَخَشَّعُ وَتَضَرَّعُ وَتَمَسْكَنُ وَتَذَرَّعُ وَتُقْنِعُ يَدَيْكَ يَقُولُ تَرْفَعُهُمَا إِلَى رَبِّكَ مُسْتَقْبِلاً بِبُطُونِهِمَا وَجْهَكَ وَتَقُولُ يَا رَبِّ يَا رَبِّ وَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَهُوَ كَذَا وَكَذَا). قَالَ أَبُو عِيسَى: وَقَالَ غَيْرُ ابْنِ الْمُبَارَكِ فِي هَذَا الْحَدِيثِ: (مَنْ لَمْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَهِيَ خِدَاجٌ). سنن ترمذی رقم 386وسنن نسائی- ومعجم کبیرطبرانی ج ۲ص 202.
وابن خزیمه فی صحیحه 2/202
وقال(ابن خزیمة):بعدتخریج الحدیث«فی هذاالخبر‌» شرح ذکررفع الیدین لیقول اللّهم اللّهم،ورفع الیدین فی التّشهُد قبلَ التسلیمِ لَیسَ منْ سنةِ الصلاةِ وهذا دالٌ علی أنه أمرَه برفعِ الیدینِ والدعاء والمسألةِ بعدَ التسلیم من المثنی221/2،وأخرجَ أبوداؤد ونحوه عن عبدالمطلب بن وداعه ،وهوحدیث حسنٌ صالحٌ للعمل فقدسکَتَ عنه ابوداؤد ،وذکَره البغوﻱ فی فصل الحسان من مصابیح السُنّة وصدَّره المنذرﻱ ، بعن فی الترغیب والترهیب وذالک علامة کَونِ الحدیثِ مقبول عِندَه ،وصنیعُ الطحاویِ فی شَرح مشکل الآثار:
26/24/2،واضحٌ فی أنّ الحدیثَ صحیح عنده، ثلاث رسائل فی تحقیق الدعاء 32تعلیقاً
ترجمه: فضل بن عباس می گوید:رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: نماز(نفل)دو دو رکعت است ،درهردو رکعت تشهدبخوان و درحضورالله ،اظهار عاجزی ،انکساری ومسکینی کن،وهردو دستت را طوری بسوی پروردگارت بلندکن که شکم دستهایت بطرف چهره ات باشند،(سپس دعا کن)پروردگارا !پروردگارا !وکسی که اینطورنکند ،نمازش چنین وچنان است ،ودرروایت دیگری وارد شده است کسی که چنین عمل ننماید نمازش ناقص است.امام ابن خزیمه پس ازتخریج این حدیث می افزاید: این حدیث ،تشریح وتوضیح بلندکردن دستها دردعا است که نمازگزارپس ازاتمام نمازهردو دست را بلند نموده، با الفاظی مانند :
بارالها! پرودگارا ! ازخداوند طلب کند. وقبل ازسلام درحالت تشهد بلندکردن دست ،درنمازسنت نیست،نیزاین حدیث بیانگراین است که پیامبرگرامی صلی الله علیه وسلم نمازگزاررا دستورداده است که پس ازاداء وسلام دادن دو رکعت نماز،دست دعا ونیازرا به بارگاه الهی بلندکند.ِ
4-عَنْ أم سلمة أن النبیَّ صلی الله علیه وسلم کانَ یقول :
ٳذا صلّی الصبحَ حینَ یُسلّمُ اللّهمَ ٳنِّی أسئلُکَ عِلماً نافعاً وَ رزقاً واسعاً وعملاً متقبلاً .مسنداحمد305/6.-سنن ابن ماجه رقم 978وقال الشوکانی رجاله ثقات لولاالجهالة مولی ام سلمة،نیل الاوطار 345،(وهی لاتضر عندنا)
ترجمه :حضرت ام المؤمنین ام سلمه رضی الله عنه روایت می کندکه،هرگاه آنحضرت صلی الله علیه وسلم درنمازصبح سلام می داد .دعا می کرد،خدایا ! علم سودمند ،روزی(پاکیزه، طبق
  روایت ابن ماجه)زیاد وعمل مقبول را ازشما خواستارم.
5-عنْ أبی هریرةَ أنَّ رسولَ اللهِ صلی الله علیه وسلم رفع یدیه بعدما سلّمَ وَ هُوَ مُستقبِلَ القبلَةِ فقال :أللهّم خلّص الولیدَ بن الولیدَ وعیّاش بن ربیعةَ وسَلمة بن هشامٍ وضعفَة المسلمینَ الذین لایستطیعونَ حیلَةً ولایهتدونَ سبیلاً منْ أیدی الکفّار.ذکره الحافظ بن کثیرفی تفسیره 823/1 سورة النساء الآیة 100 وسنده کالشمس الامن جهة علی بن زیدبن جُدعان وهویحتمل فی الشواهد وابواب الفضائل من غیرتردد .
ترجمه: ابوهریره رضی الله عنه می گوید: آنحضرت صلی الله علیه وسلم بعدازسلام درحالیکه رُخش را
  بسوی قبله نموده دستها را بلند کردند ، پرورگارا ! ولید بن ولید،عیاش بن ربیعه ،سلمه بن هشام ومسلمانان ضعیفی که توانایی هیچ تدبیری را ندارند وبه راه ومسیرآشنایی ندارد ازدست کفارنجات ده.
6-عَنْ محمّدِبنِ أبی یحیی قال:رأیتُ عبدَالله بنْ الزبیرورای رجلاً رافعاً یدیه یدعوا قبلَ أنْ یفرغَ مِنْ صلاتِه ،فلمّا فرغَ منها قال:
ٳنَّ رسولَ الله صلی الله علیه وسلم لمْ یکنْ یرفعُ یدیه حَتّی یفرغَ من صلوته .رواه الطبرانی قال الهیثمی رجاله ثقات ،مجمع الزوائد169/10.
ترجمه:
  عبدالله بن زبیر مردی را مشاهده نمودند که قبل ازاتمام نماز(داخل نماز) دستها را بلند کرده دعا می کرد، هنگامی که آن مرد ازنمازفارغ شد به اوخطاب نموده فرمود:  پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم پس از اتمام نماز دستهارا جهت دعا بلند می کرد.(نه داخل نماز)
7-عَنْ سلمان َقال :قال رَسول ُ اللهِ صلی الله علیه وسلم مارفع قومٌ أکفهم
ٳلی اللهِِ تعالی یسألونه شیئاً ٳلّا کان حقّاً علی اللهِأنْ یضعَ فی أیدیهم الذی سألوا .أخرجه الطبرانی فی الکبیرقال الهیثمی :رجاله رجال صحیح مجمع الزوائد 169/10.
حضرت سلمان فارسی رضی الله عنه می گوید :رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: هرآن آن قومی که دستهایشان را به بارگاه الهی بلند کرده وازاو چیزی طلب نمایند ، خداوند تعهد کرده است (برخداوند حق است)که آن چیزوخواسته را در دستان آنها بگذارد.
8-عَنْ حبیبِ بنِ مسلمةَ الفهری قال :سمعتُ رسولَ الله صلی الله علیه وسلم یقول :لایجتمع قومٌ مسلمونَ یدعوا بعضهم ویُؤّمنُ بَعضُهم
ٳلّا ٳستجاب الل دعاءهُم .
أخرجه الحاکم وقال:صحیح علی شرط مسلم .ورواه الطبرانی فی المعجم الکبیر24/4،قال الهیثمی:رجاله رجال صحیح غیرابن لهیعة 170/10،وابن لهیعة حسن الحدیث والراوی عنه فی هذا الحدیث هو عبدالله بن یزیدالمقری وهواحد العبادلة الذین تعد روایتهم عن ابن لهیعة أعدل وأقوی.
ترجمه :حبیب بن مسلمه فهری می گوید: ایشان از آنحضرت صلی الله علیه وسلم شنیدند فرمود:هنگامی که گروهی ازمسلمانان گرد هم آیند وعده ای به پیشگاه خداوند دعا کنند وعده ای آمـــــین گویند،قطعا خداوند دعای آنان را استجابت خواهد نمود.
توضیح : ازاین دو حدیث دعای دست جمعی وقبولیت آن ثابت می گردد ،بازاین اجتماع عام هست خواه دروقت نمازباشد یا دروقت دیگری باشد در روایات مذکور،تخصیصی نیامده است.
ادامه دارد. 


برچسب ها : مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم. , احکام نماز , نماز فوتی , نماز وقتی , اوقات نماز , ایات نماز , احادیث نماز ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • تعریف کامل اهل سنت

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • شعر بی وفاعی غیر مقلد

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی