close
تبلیغات در اینترنت
گسلاندن حلقه های ضعیف غیرمقلدین.بخش نوزدهم :♡مبحث قراءةخلف اﻹمام ♡

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 53,019
اطلاعات
امروز : چهارشنبه 21 آذر 1397
آي پي شما : 54.234.228.78
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

گسلاندن حلقه های ضعیف غیرمقلدین.بخش نوزدهم :♡مبحث قراءةخلف اﻹمام ♡

نمایش ادامه مطلب
گسلاندن حلقه های ضعیف غیرمقلدین.بخش نوزدهم :
مبحث قراءةخلف اﻹمام
ديدگاه فقهی مذاهب چهارگانه درباره قرائت مقتدي پشت سر امام.
مسلک احناف :نزدامام اعظم ، ابویوسف ومحمد ، خواه نماز جهری باشد یاسری ، درهرحال خواندن سوره فاتحه برای مقتدی جایز نیست.بلکه مکروه تحریمی است.
مسلک امام مالک:
  خواندن سوره فاتحه درنمازهای جهری پشت سر امام مکروه است ودرنمازهای سری مستحب است.تکره القراءة للمأموم فى الصلوة الجهرية وإن لم يسمع أو سكت اﻹمام. الفقه علی مذاهب الاربعه.
مسلک امام شافعی:طبق قول جدیدایشان ، خواندن فاتحه برمقتدی درنمازهای جهری پشت سرامام واجب است (البته پس ازاینکه امام ازخواندن فاتحه فارغ گشت مقداری مکث نماید تا مقتدی سوره فاتحه رابخواند)ودرنمازهای سری خواندن فاتحه پشت سر امام واجب است.المجموع ج3ص365
مسلک امام احمد:هنگامی که مقتدی صدای امام را می شنود هیچ سوره ای را نخواند.ولی
  مستحب است که درسکتات امام ،ونمازهای سری سوره فاتحه را بخواند ،امااگر   نخواند قرائت امام براى او كافى است.المغني ج1ص606

مبحث قراءةخلف اﻹمام
ديدگاه فقهی مذاهب چهارگانه درباره قرائت مقتدي پشت سر امام.
مسلک احناف :نزدامام اعظم ، ابویوسف ومحمد ، خواه نماز جهری باشد یاسری ، درهرحال خواندن سوره فاتحه برای مقتدی جایز نیست.بلکه مکروه تحریمی است.
مسلک امام مالک:
  خواندن سوره فاتحه درنمازهای جهری پشت سر امام مکروه است ودرنمازهای سری مستحب است.تکره القراءة للمأموم فى الصلوة الجهرية وإن لم يسمع أو سكت اﻹمام. الفقه علی مذاهب الاربعه.
مسلک امام شافعی:طبق قول جدیدایشان ، خواندن فاتحه برمقتدی درنمازهای جهری پشت سرامام واجب است (البته پس ازاینکه امام ازخواندن فاتحه فارغ گشت مقداری مکث نماید تا مقتدی سوره فاتحه رابخواند)ودرنمازهای سری خواندن فاتحه پشت سر امام واجب است.المجموع ج3ص365
مسلک امام احمد:هنگامی که مقتدی صدای امام را می شنود هیچ سوره ای را نخواند.ولی
  مستحب است که درسکتات امام ،ونمازهای سری سوره فاتحه را بخواند ،امااگر   نخواند قرائت امام براى او كافى است.المغني ج1ص606
أما لامذهبان دراين باره برخلاف 4مذهب به دو دسته تقسيم شده اند .
دسته اول لامذهبان هندي و پاکستانی، که می گویند:قرائت خلف اﻹمام مطلقا براى مقتدي فرض است خواه نماز جهري باشد ياسري .
دسته دوم لامذهبان أمثال آلباني ومقلدان كور وي هستند،
كه می گویند: قراءة خلف اﻹمام درنمازهاي جهري منسوخ شده است، فقط درنمازهاي سري خواندن فاتحه برمقتدي فرض است.صفة صلاة النبي ملا آلباني.
 مستدلات متسلفين
1-عن عبادة بن الصامت ض أن رسول الله ص قال:
لاصلوة لمن لم یقراء بفاتحة الکتاب متفق علیه ترجمه :ازحضرت عباده بن صامت روایت است پیامبرصلى  الله عليه وسلم فرمود:کسی که فاتحه رادرنمازنخواندنمازش درست نیست.
توضيح حديث :نخست اینکه از روایت مذکوره فرضیت فاتحه بر (امام، مقتدی ومنفرد)ثابت نمی شود چون که خبر واحد است و نزداحناف خبر واحد ظنی است.
بلکه وجوب ثابت می شود،البته برای امام ومنفرد نه مقتدی،به دلیل حدیث .
من کان له امام فقرا ءة الامام له قراءة.کسی که امام دارد پس قراءةامام برای اوکافی است.
دوم :اینکه لفظ (لا)درادبیات عرب گاهی برای نفی وجود، وگاهی برای نفی کمال دلالت می کند .امادراینجابرای نفی کمال دلالت دارد مانند لاصلوة لجارالمسجد الافی المسجددارقطنی ج1ص161یعنی نمازهمسايه مسجد ،بطور کامل ادا نمی شودمگر درمسجد.مانند:(ﻻ صلوة بحضرت الطعام )مسلم ج1درصورت حاضربودن غذا،خواندن نماز کامل نیست.ودرقرآن نیز آمده است.{فقاتلواائمه الكفرانهم لا أيمان لهم}
توبه/12باپیشوایان کفربجنگید همانا آنها سوگند کامل وپخته ای ندارند. وازاحادیث دیگر نیز مفهوم می شود که لا،برای نفی کمال است.عن َ أَبُي هُرَيْرَةَ قَال: قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (مَنْ صَلَّى صَلاَةً لَمْ يَقْرَأْ فِيهَا بِفَاتِحَةِ بأم القرآن فهي خداج ثلاث غيرتمام).مسلم ج1ص169،
  ابوداود ج1ص134
ترجمه:ازحضرت ابوهریره ض روایت است که رسول الله ص فرمود:کسیکه نمازی بخواند ودرآن فاتحه رانخواند،ناقص است یعنی کامل نیست .واین جمله راسه مرتبه تکرار فرمود.
دراین حدیث لفظ خداج سه مرتبه تکرار شده ودرپایان آنرا توضیح داده" غیرتمام" یعنی نمازبدون فاتحه ناقص ونامکمل می باشد.امابحث دیگراینکه: آیا اين روایت درمورد قراءة خلف الامام نص است یاخیر؟
پاسخ این است که روایت مذکوره درباره قراءة خلف الامام نص صريح نیست.زیرا درآن نه ذکری ازمقتدی به میان آمده است ونه قید "خلف الامام "وجود دارد.
نیزروایات
  دیگری دال براین هستند که مقتدی ازقرأءة پشت سرامام استثناءاست.
عن جابربن عبدالله
من صلی رکعة لم يقرأ فيها بأم القرآن فلم يصل الاؤرأء الامام .مؤطامالك،ترمذي ج1ص71-    وطحاوى ج1ص149
ایشان فرمودند:هرشخصی یک رکعت نماز رابدون قرأءة فاتحه خواندنمازاوکامل نیست (آری)بجزمقتدی که (پشت سرامام نمی خواند ).امام احمد قول حضرت جابر رض رااینگونه توضیح می دهد،قال احمد:
فهذارجل من اصحاب النبی ص تاویل قول النبی ص .لاصلوة لمن لم يقرأبفاتحة الكتاب .ان هذااذاكان وحده ترمذي ج1ص42امام احمد می گوید:حضرت جابررض یکی ازیاران پیامبرص است .ایشان مطلب قول پیامبرص (لاصلوة الا بفاتحة الكتاب ) رااینگونه بیان نموده که این حدیث درآن صورت است وقتی که نماز گزارمنفرداست.
نيزمحدث بزرگ سفیان بن عیینه می فرمایند:
هذالمن یصلی وحده.سنن أبي وداوداین روایت (لاصلوةالخ)مربوط به کسی است که تنها نمازمی گزارد.واگراین  روایت رامتعلق به مقتدی هم بدانیم پس باروایت دیگربخاری مشکل پیدامی کندکه حضرت ابوبکره رضى الله عنه پیامبرصلى الله عليه وسلم رادررکوع یافتندوبیرون ازصف به رکوع رفتندوجریان به پیامبرص بازگوشد فرموند:(زادک الله حرصا ولاتعد).بخاری ج1ص108خداوند حرص شمارادردین زیادکند این عمل رفتن( به رکوع بیرون ازصف )
راتکرارنکن .پرواضح است که نه خود ایشان، فاتحه راخواندند ونه قراءة سوره فاتحه را از امام شنیدند.درصورتیکه پیامبرص نه حکم اعاده نماز رادادند ونه ازآن حدیث (لاصلوه الا بفاتحه الکتاب)بحثی نمودند.بنابراین ،حدیث (لاصلوه الا ..) عام نیست.
لذا اگریک منکرحدیث ، این هردو روایت بخاری را بعنوان تضاد مطرح نماید شماهیچ پاسخ قانع کننده ای ندارید.ازیک طرف می گوییدخواندن فاتحه برمقتدی فرض است وازطرفی دیگر میگویید که یابنده رکوع امام، یابنده رکعت است.
  
نکته:رسول گرامی ص فرمود:(لاجمعة الابخطبة )بدون ازخطبه نمازجمعه کامل نیست .لیکن خواندن خطبه خطیب ازطرف همه نماز گزاران ادا می شود خواه کسی صدای خطبه خطیب رابشنوند یانشنودیااینکه فقط به نماز جماعت جمعه برسد .
همچنین درنماز، امام فاتحه وسوره رامی خواندکه ازطرف همه مقتدیها ادا می شود،خواه صدای امام رابشنوند یا نشنود، یااینکه مقتدی دررکوع شامل شود، قراءت امام به نمایندگی همه ادا می شود.هچنین ازاین روایت مشخص می گرددقرائت خواندن وظیفه مقتدی نیست و اين روايت تفسیرحد يث ( لاصلوة إلا
  بفاتحة الكتاب) مي باشد.
إدامه دارد.


برچسب ها : ♡مبحث قراءةخلف اﻹمام ♡ , قرات , نماز خواندن , نمازنافله ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی