close
تبلیغات در اینترنت
تعداد رکعات تراویح(قسمت چهارم)

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 52,492
اطلاعات
امروز : سه شنبه 27 شهریور 1397
آي پي شما : 54.80.83.123
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

تعداد رکعات تراویح(قسمت چهارم)

نمایش ادامه مطلب


حضرت یحیی بن سعید رحمة الله علیه:« عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللہُ عَنْہُ  أَمَرَ رَجُلاً يُصَلِّي بِهِمْ عِشْرِينَ رَكْعَةً». (مصنف ابن ابی شیبۃ: ج2ص285، باب كم يصلی في رمضان من ركعۃ)ترجمه:یحیی بن سعید[ رحمه الله ] می‌گوید: حضرت عمر رضی الله عنه شخصی را مأمور نمود که با مردم بیست رکعت[ تراویح] بخواند.شبه: بعض اهل حدیث نوشته‌اند: یحیی بن سعید، عمر رضی الله عنه را نیافته‌است لذا این روایت منقطع می‌باشد. ( ملخصاً از: مقدار قیام رمضان،ص76)جواب: امام یحیی بن سعید(م 144ﻫ)از محدثین ثقه ونیک خیرالقرون است.  ( تقریب التهذیب، ص622)وقبلاً با وضاحت گذشت که نزد جمهور به ویژه احناف، انقطاع وارسال خیر القرون منافی صحت نیست، لذا این اثر صحیح است.

6 ـ حضرت عبد العزیز بن رفیع رحمة الله علیه:او رحمه الله از تابعین مشهور و از شاگردان حضرت انس، حضرت ابن زبیر، حضرت ابن عباس، حضرت ابن عمر و... [رضی الله عنهم] واز راویان صحاح سته می‌باشد. (تہذیب التہذیب: ج4 ص189، 190)اومی‌گوید: « كَانَ أُبَيّ بْنُ كَعْبٍ رَضِیَ اللہُ عَنْہُ  يُصَلِّي بِالنَّاسِ فِي رَمَضَانَ بِالْمَدِينَةِ عِشْرِينَ رَكْعَةً وَيُوتِرُ بِثَلاَثٍ».مصنف ابن ابی شیبہ ج2ص285 کم یصلی فی  رمضا ن من رکعۃ)[ترجمه: حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه در مدینه، ماه رمضان با مردم بیست رکعت تراویح و سه رکعت وتر ادا می‌فرمود.]

فایده: [همه‌ی] راویان این روایت ثقه هستند.

شبه: بعضی نوشته‌اند: الفاظ «عِشرِینَ رکعَةً» تحریف دیوبندی است، محمود الحسن دیوبندی(1268ـ1339) مرتکب این تحریف شده که بجای «عشرین لیلة» «عشرین رکعة» قرار داد.  (هشت رکعت نماز تراویح،ص9)بعضی نوشتند: این دروغ آشکاری است.  (مقدار رکعات قیام رمضان،ص30)

جواب: اولاً: حضرت [مولانا] اکاروی رحمه الله در جواب سلطان محمود جلال پوری غیر مقلد می‌فرماید:« ابوداود دونسخه دارد، در نسخه‌ای «عشرین رکعة» ودر دیگری«عشرین لیلة» آمده است. همان گونه که دو قرائت قرآن کریم ، باید پذیرفته شود، ما هردو نسخه را می‌پذیریم. ولی سلطان محمود جلال پوری که عادی به بهانه جویی در انکار حدیث است، انکار و علمای دیوبند را متهم ساخت». (تجلیات صفدر، ج3، ص316)

ثانیاً : محدّثان جلیل القدر و محققان «عشرین رکعةً) نقل نموده‌اند، مثلاً:

1ـ علامه ذهبی[ رحمه الله] به نقل از ابوداود« عشرین رکعة» نوشته‌اند. ( سیر اعلام النبلاء،ج3،ص176و177 ، تحت ترجمه ابی بن کعب ترجمه شماره :223).

2ـ علامه ابن کثیر. (جامع المسانید والسنن،ج1،ص55)

3ـ شیخ محمّد علی الصابونی.(الهدی النبوی الصحیح فی صلوة التراویح،ص56)

4ـ شیخ الهند مولانا محمود الحسن.  (سنن ابی داود، تحقیق شیخ الهند،ج1،ص211)

5 ـ نسخه مطبوع عرب.(ص1429به نقل از: تجلیات صفدر،ج3،ص316) این منابع برای خاموش نمودن افراد بی‌علم کفایت می‌کند.

فایده: شش نفر از راویان تراویح زمان حضرت عمرگذشتند که همگی «عشرین رکعةً» یعنی بیست رکعت روایت نمودند، این خود تأیید بزرگی است که نسخه‌ی« عشرین رکعةً» ابوداود نیز صحیح وثابت است.

 

 

خلاصه‌ی روایات:

از این روایات بیست رکعت تراویح و مواظبت برآن  در زمان حضرت عمر رضی الله عنه قولاً، فعلاً وتقریراً ثابت گردید، واین عمل او در حضور تمام مهاجران وانصار رضی الله عنهم انجام گرفت  وکسی برآن انکار ننمود. چنان که علامه ابن تیمیه [رحمه الله] می‌نویسد:«قد ثبت ان ابی بن کعب کان یقوم بالناس عشرین رکعۃ فی قیام رمضان ویوتر بثلات فرای کثیرمن العلماء ان ذلک ھو السنۃ لانہ اقامہ بین المھاجرین والانصا، ولم ینکرہ منکر». ( فتاوی ابن تیمیہ ج23ص122)ترجمه: این سخن ثابت است که حضرت ابی بن کعب[ رضی الله عنه] با مردم بیسترکعت تراویح و سه رکعت وتر ادا می‌فرمود، از این جهت نظر اکثر علما براین است که بیست رکعت سنت می‌باشد؛ زیرا حضرت ابی بن کعب، با مهاجران وانصار بیست رکعت ادا فرمود وکسی(سنیّت بیست رکعت تراویح را) انکار ننمود.

 

مأخوذ از: فضایل و مسایل رمضان المبارک

تألیف: متکلم اسلام مولانا محمّد الیاس گهمن مدظله


حضرت یحیی بن سعید رحمة الله علیه:« عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللہُ عَنْہُ  أَمَرَ رَجُلاً يُصَلِّي بِهِمْ عِشْرِينَ رَكْعَةً». (مصنف ابن ابی شیبۃ: ج2ص285، باب كم يصلی في رمضان من ركعۃ)ترجمه:یحیی بن سعید[ رحمه الله ] می‌گوید: حضرت عمر رضی الله عنه شخصی را مأمور نمود که با مردم بیست رکعت[ تراویح] بخواند.شبه: بعض اهل حدیث نوشته‌اند: یحیی بن سعید، عمر رضی الله عنه را نیافته‌است لذا این روایت منقطع می‌باشد. ( ملخصاً از: مقدار قیام رمضان،ص76)جواب: امام یحیی بن سعید(م 144ﻫ)از محدثین ثقه ونیک خیرالقرون است.  ( تقریب التهذیب، ص622)وقبلاً با وضاحت گذشت که نزد جمهور به ویژه احناف، انقطاع وارسال خیر القرون منافی صحت نیست، لذا این اثر صحیح است.

6 ـ حضرت عبد العزیز بن رفیع رحمة الله علیه:او رحمه الله از تابعین مشهور و از شاگردان حضرت انس، حضرت ابن زبیر، حضرت ابن عباس، حضرت ابن عمر و... [رضی الله عنهم] واز راویان صحاح سته می‌باشد. (تہذیب التہذیب: ج4 ص189، 190)اومی‌گوید: « كَانَ أُبَيّ بْنُ كَعْبٍ رَضِیَ اللہُ عَنْہُ  يُصَلِّي بِالنَّاسِ فِي رَمَضَانَ بِالْمَدِينَةِ عِشْرِينَ رَكْعَةً وَيُوتِرُ بِثَلاَثٍ».مصنف ابن ابی شیبہ ج2ص285 کم یصلی فی  رمضا ن من رکعۃ)[ترجمه: حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه در مدینه، ماه رمضان با مردم بیست رکعت تراویح و سه رکعت وتر ادا می‌فرمود.]

فایده: [همه‌ی] راویان این روایت ثقه هستند.

شبه: بعضی نوشته‌اند: الفاظ «عِشرِینَ رکعَةً» تحریف دیوبندی است، محمود الحسن دیوبندی(1268ـ1339) مرتکب این تحریف شده که بجای «عشرین لیلة» «عشرین رکعة» قرار داد.  (هشت رکعت نماز تراویح،ص9)بعضی نوشتند: این دروغ آشکاری است.  (مقدار رکعات قیام رمضان،ص30)

جواب: اولاً: حضرت [مولانا] اکاروی رحمه الله در جواب سلطان محمود جلال پوری غیر مقلد می‌فرماید:« ابوداود دونسخه دارد، در نسخه‌ای «عشرین رکعة» ودر دیگری«عشرین لیلة» آمده است. همان گونه که دو قرائت قرآن کریم ، باید پذیرفته شود، ما هردو نسخه را می‌پذیریم. ولی سلطان محمود جلال پوری که عادی به بهانه جویی در انکار حدیث است، انکار و علمای دیوبند را متهم ساخت». (تجلیات صفدر، ج3، ص316)

ثانیاً : محدّثان جلیل القدر و محققان «عشرین رکعةً) نقل نموده‌اند، مثلاً:

1ـ علامه ذهبی[ رحمه الله] به نقل از ابوداود« عشرین رکعة» نوشته‌اند. ( سیر اعلام النبلاء،ج3،ص176و177 ، تحت ترجمه ابی بن کعب ترجمه شماره :223).

2ـ علامه ابن کثیر. (جامع المسانید والسنن،ج1،ص55)

3ـ شیخ محمّد علی الصابونی.(الهدی النبوی الصحیح فی صلوة التراویح،ص56)

4ـ شیخ الهند مولانا محمود الحسن.  (سنن ابی داود، تحقیق شیخ الهند،ج1،ص211)

5 ـ نسخه مطبوع عرب.(ص1429به نقل از: تجلیات صفدر،ج3،ص316) این منابع برای خاموش نمودن افراد بی‌علم کفایت می‌کند.

فایده: شش نفر از راویان تراویح زمان حضرت عمرگذشتند که همگی «عشرین رکعةً» یعنی بیست رکعت روایت نمودند، این خود تأیید بزرگی است که نسخه‌ی« عشرین رکعةً» ابوداود نیز صحیح وثابت است.

 

 

خلاصه‌ی روایات:

از این روایات بیست رکعت تراویح و مواظبت برآن  در زمان حضرت عمر رضی الله عنه قولاً، فعلاً وتقریراً ثابت گردید، واین عمل او در حضور تمام مهاجران وانصار رضی الله عنهم انجام گرفت  وکسی برآن انکار ننمود. چنان که علامه ابن تیمیه [رحمه الله] می‌نویسد:«قد ثبت ان ابی بن کعب کان یقوم بالناس عشرین رکعۃ فی قیام رمضان ویوتر بثلات فرای کثیرمن العلماء ان ذلک ھو السنۃ لانہ اقامہ بین المھاجرین والانصا، ولم ینکرہ منکر». ( فتاوی ابن تیمیہ ج23ص122)ترجمه: این سخن ثابت است که حضرت ابی بن کعب[ رضی الله عنه] با مردم بیسترکعت تراویح و سه رکعت وتر ادا می‌فرمود، از این جهت نظر اکثر علما براین است که بیست رکعت سنت می‌باشد؛ زیرا حضرت ابی بن کعب، با مهاجران وانصار بیست رکعت ادا فرمود وکسی(سنیّت بیست رکعت تراویح را) انکار ننمود.

 مأخوذ از: فضایل و مسایل رمضان المبارک

تألیف: متکلم اسلام مولانا محمّد الیاس گهمن مدظله


برچسب ها : تعداد رکعات تراویح(قسمت چهارم) ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی