close
تبلیغات در اینترنت
تعداد رکعات تراویح(قسمت سوم)

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 52,656
اطلاعات
امروز : یکشنبه 29 مهر 1397
آي پي شما : 54.224.89.34
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

تعداد رکعات تراویح(قسمت سوم)

نمایش ادامه مطلب

تعداد رکعات تراویح

در زمان حضرت عمر رضی الله عنه:بیان کنندگان تعداد رکعات تراویح در زمان حضرت عمر رضی الله عنه شش نفر اند که همه بیست رکعت روایت نموده اند.[البته] (روایات مضطرب وضعیف اعتباری ندارند)که در ذیل، تقدیم خدمت می باشند:

1ـ حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه:

«عَنْ اُبَیِّ بْنِ کَعْبٍ اَنَّ عُمَرَ اَمَرَ اُبَیًّا اَنْ یُّصَلِّیَ بِالنَّاسِ فِیْ رَمْضَانَ فَقَالَ اِنَّ النَّاسَ یَصُوْمُوْنَ النَّھَارَوَ لَایُحْسِنُوْنَ اَنْ یَّقْرَأُ وْا فَلَوْقَرَأتَ الْقُرْآنَ عَلَیْھِمْ بِاللَّیْلِ فَقَالَ: یَااَمِیْرَ الْمُؤمِنِیْنَ! ہٰذَا شَیْیٌٔ لَمْ یَکُنْ۔ فَقَالَ؛ قَدْعَلِمْتُ وَلٰکِنَّہٗ اَحْسَنُ۔ فَصَلّٰی بِھِمْ عِشْرِیْنَ رَکْعَۃً».(مسند أحمد بن منيع بحوالہ اتحاف الخیرۃ المہرۃ ج2 ص424 باب في قيام رمضان)  

ترجمه: حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه می فرماید: حضرت عمر بن خطاب رضی الله عنه  به من دستور داد که در شب های رمضان نماز( تراویح) بخوانم، وی فرمود: مردم در روز روزه می گیرند، وبه خوبی نمی توانند قرآن را بخوانند، خوب است اگر شما در شب برآن‌ها قرآن را بخوانی ، عرض نمودم: امیر المؤمنین!  این چیز[که مرا به آن امر می کنی] در گذشته نبوده است، فرمودند: می دانم ولی این روش خوبی است، لذا حضرت ابی رضی الله عنه در بیست رکعت(تراویح] امامت فرمود.فایده: سند این روایت صحیح و راویانش ثقه هستند.


در زمان حضرت عمر رضی الله عنه:بیان کنندگان تعداد رکعات تراویح در زمان حضرت عمر رضی الله عنه شش نفر اند که همه بیست رکعت روایت نموده اند.[البته] (روایات مضطرب وضعیف اعتباری ندارند)که در ذیل، تقدیم خدمت می باشند:

1ـ حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه:

«عَنْ اُبَیِّ بْنِ کَعْبٍ اَنَّ عُمَرَ اَمَرَ اُبَیًّا اَنْ یُّصَلِّیَ بِالنَّاسِ فِیْ رَمْضَانَ فَقَالَ اِنَّ النَّاسَ یَصُوْمُوْنَ النَّھَارَوَ لَایُحْسِنُوْنَ اَنْ یَّقْرَأُ وْا فَلَوْقَرَأتَ الْقُرْآنَ عَلَیْھِمْ بِاللَّیْلِ فَقَالَ: یَااَمِیْرَ الْمُؤمِنِیْنَ! ہٰذَا شَیْیٌٔ لَمْ یَکُنْ۔ فَقَالَ؛ قَدْعَلِمْتُ وَلٰکِنَّہٗ اَحْسَنُ۔ فَصَلّٰی بِھِمْ عِشْرِیْنَ رَکْعَۃً».(مسند أحمد بن منيع بحوالہ اتحاف الخیرۃ المہرۃ ج2 ص424 باب في قيام رمضان)  

ترجمه: حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه می فرماید: حضرت عمر بن خطاب رضی الله عنه  به من دستور داد که در شب های رمضان نماز( تراویح) بخوانم، وی فرمود: مردم در روز روزه می گیرند، وبه خوبی نمی توانند قرآن را بخوانند، خوب است اگر شما در شب برآن‌ها قرآن را بخوانی ، عرض نمودم: امیر المؤمنین!  این چیز[که مرا به آن امر می کنی] در گذشته نبوده است، فرمودند: می دانم ولی این روش خوبی است، لذا حضرت ابی رضی الله عنه در بیست رکعت(تراویح] امامت فرمود.فایده: سند این روایت صحیح و راویانش ثقه هستند.

اعتراض:اهل حدیث می نویسد: این روایت در کتاب« اتحاف الخیرة المهرة للبوصیری» بدون سند از احمد بن منیع منقول است، سرفراز صفدر دیوبندی می نویسد:« سخن بی سند حجت نیست». (مقدار رکعات قیام رمضان، ص74)غلام مصطفی ظهیر غیرمقلد با به کارگیری زبان بازاری‌ها[یعنی زبان عامیانه وغیر عالمانه] نوشتند:«روایات بی سند را کسی ارایه می کندکه خودش سند نداشته باشد». (هشت رکعت نماز تراویح،ص8)

جواب:

خداوند به تو اخلاق حسنه عطا فرماید، حدیث در کتاب« الاحادیث المختارة للمقدسی» با سند موجود است. برای تسلی جناب عالی سند تقدیم خدمت می باشد:«أخبرنا أبو عبدالله محمود بن أحمد بن عبدالرحمن الثقفي بأصبهان أن سعيد بن أبي الرجاء الصيرفي أخبرهم قراءة عليه أنا عبدالواحد بن أحمد البقال أنا عبيدالله بن يعقوب بن إسحاق أنا جدي إسحاق بن إبراهيم بن محمد بن جميل أنا أحمد بن منيع أنا الحسن بن موسى نا أبو جعفر الرازي عن الربيع بن أنس عن أبي العالية عن أبي بن كعب أن عمر أمر أبيا أن يصلي بالناس في رمضان الحدیث». [الاحادیث المختارۃ للمقدسی ج3ص367 رقم 1161]تنبیه: علامه ابن تیمیه [رحمه الله] بیست رکعت تراویح خواندن حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه را ثابت می داند، چنان که می نویسد:« قد ثبت ان ابی بن کعب کان یقوم بالناس عشرن رکعۃ ویوتر بثلاث فرأی اکثر من العلماء ان ذلک ھو السنۃ لانہ قام بین المہا جر ین والانصار ولم ینکرہ منکر».(فتاویٰ ابن تیمیہ قدیم ص186/ج1،فتاویٰ ابن تیمیہ جدیدص112ج23)

ترجمه: این به اثبات رسیده که حضرت کعب رضی الله عنه با مردم بیست رکعت تراویح وسه رکعت وتر ادا می فرمود، از این رو نظر اکثر علما برسنت بودن بیست رکعت است؛ زیرا حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه در حضور صحابه‌ی  مهاجر وانصار بیست رکعت می خواند وکسی نیز(برسنیت بیست رکعت) انکار ننمود.

 (به نقل از تجلیات صفدر،ج3،ص317تا318 )

2ـ حضرت سائب بن یزید رضی الله عنه:

1ـ« عَنْ يَزِيْدِ بْنِ خُصَيْفَةَ عَنِ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ : كَانُوا يَقُومُونَ عَلَى عَهْدِ عُمَرَ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ بِعِشْرِينَ رَكْعَةً وَ اِنْ كَانُوا لَيَقْرَءُونَ بِالْمِئِينِ مِنَ الْقُرْآنِ». (مسند ابن الجعد، ص413،حدیث شماره:2825)ترجمه: حضرت سائب بن یزید رضی الله عنه می فرماید: اصحاب کرام [رضوان الله تعالی علیهم] در زمان حضرت عمررضی الله عنه(و حضرت عثمان رضی الله عنه) بیست رکعت تراویح می خواندند، وپیش نمازسوره های «مِئِین» یعنی صد آیه ای را قرائت می نمود.فایده: سند این روایت مطابق شرط بخاری صحیح است.

2ـ« عن يزيد بن خصيفة عنِ السَّائِبِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ : كَانُوا يَقُومُونَ عَلَى عَهْدِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ بِعِشْرِينَ رَكْعَةً وَكَانُوا يَقْرَءُونَ بِالْمِئِينِ ، وَكَانُوا يَتَوَكَّؤنَ عَلَى عُصِيِّهِمْ فِى عَهْدِ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ مِنْ شِدَّةِ الْقِيَامِ».(السنن الكبرى للبیھقی ج2ص496 باب مَا رُوِىَ فِى عَدَدِ رَكَعَاتِ الْقِيَامِ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ)

ترجمه:  حضرت سائب بن یزید رضی الله عنه می گوید: صحابه کرام رضی الله عنهم در زمان حضرت عمر رضی الله عنه ( وحضرت عثمان رضی الله عنه) بیست رکعت تراویح ادا می کردند وامام سوره های صد آیه ای را قرائت می نمود [ تا جایی که] مردم بنابر قیام طولانی در زمان حضرت عثمان رضی الله عنه برچوب دستی های خود تکیه می زدند.فایده: این روایت[نیز] مطابق شرط [شیخین] بخاری ومسلم [و] صحیح است.

3ـ «روی مالک من طریق یزید بن خصیفۃ عن السائب بن یزید عشرین رکعۃ». (نیل الاوطارللشوکانی ج2ص514)

ترجمه: امام مالک [رحمه الله] از طریق یزید بن خصیفه[رحمه الله] از سائب بن یزید [رضی الله عنه] روایت نموده که ( در عهد فاروقی) تراویح بیست رکعت بود.تنبیه: این طریق در «صحیح البخاری، ج1،ص312» موجود است.

4ـ « عن السائب بن یزید قال…القیام علی عہد عمر ثلاثۃ وعشرین رکعۃ». (مصنف عبدالرزاق ج4ص201،حدیث شماره: 7763)

ترجمه: حضرت سائب بن یزید رضی الله عنه می گوید:  در زمان حضرت عمر رضی الله عنه بیست(رکعت تراویح) و سه رکعت (وتر) خوانده می‌شد.

5 ـ «عن السائب بن یزید قال: کنا نقوم فی زمان عمر بن الخطاب بعشرین رکعۃ والوتر».(معرفۃ السنن والآثار للبیہقی ج2ص305 باب قیام رمضان حدیث شماره: 1365) ترجمه: حضرت سائب بن یزید  رضی الله عنه می گوید: ما در زمان حضرت عمر رضی الله عنه بیست رکعت تراویح و وتر را می خواندیم.

تصحیح روایت سائب بن یزید رضی الله عنه:

1ـ امام نووی[ رحمه الله] سند این حدیث را «صحیح» گفته است. (مرقات، ج2،ص194)

2ـ علامه نیموی [رحمه الله] می گوید: این حدیث صحیح است. ( التعلیق الحسن علی آثار السنن،ص 222)

 ازاله‌ی بعض شبهات:

برخی از مردم شبهات خنده آوری بر این حدیث مطرح نموده اند، مثلاً:

1ـ در این روایت قیام کنندگان معرفی نشده اند، آن‌ها را نام ببرید و... ( تعداد رکعات قیام رمضان: ص 77،78)

جواب: در روایت تصریح است که مردم زمان حضرت عمر بن خطاب وحضرت عثمان رضی الله عنهما بودند، و بدیهی است که آن ها صحابه وتابعین بودند، کفّار نبودند؛ زیرا در کتاب« معرفة السنن للبیهقی» آمده که خود سائب بن یزید [رضی الله عنه] می فرماید:«کُنَّا نَقُومُ فِی زَمَانِ عمرَبن الخطاب».( منبع سابق) و او از صغار صحابه می باشد. ( تقریب التهذیب: ص263)که تروایح معاصران خویش یعنی کبارصحابه رضی الله عنهم وتابعین رحمهم الله را بیان می فرماید. اگر برای بعض الناس [یعنی آقایان معترض] حضرت سائب بن یزید ودیگر صحابه رضی الله عنهم  را نمی شناسند، به تحقیقات خود جایزه داده ودست از اعتراضات بیهوده علیه این اثر صحیح بر دارند.

 2  ـ  اهل حدیث می نویسد: این روایت شاذ است.  (تعداد رکعات قیام رمضان،ص16)

 جواب: این قول اهل حدیث به علت بی دلیل بودن مردود است، چون اثر سائب بن یزید[رضی الله عنه] با روایات ابی بن کعب، یزید بن رومان، عبد العزیز بن رفیع، یحیی بن سعید، محمّد بن کعب القرظی [رضی الله عنهم] که درآن بیست رکعت مذکوراست، شاذ نمی‌باشد.(بحث تفصیلی درصفحات بعدی خواهد آمد.)‌

3ـ حضرت محمّد بن کعب القرظی رحمةالله علیه:«قال محمد بن کعب القرظی کان الناس یصلون فی زمان عمر بن الخطاب فی رمضان عشرین رکعۃ». (قیام اللیل للمروزی ص157)ترجمه: محمّد بن کعب القرظی(که از تابعین جلیل القدر است)  می‌فرماید: مردم در زمان حضرت عمر رضی الله عنه بیست رکعت تراویح می‌خواندند.

شبه: این روایت مرسل ومنقطع می‌باشد؛ زیرا ملاقات محمّد بن کعب القرظی[رحمه الله] با حضرت عمر بن الخطاب [رضی الله عنه] ثابت نیست.

جواب: محمّد بن کعب القرظی(م120ﻫ) ازمحدّثین ثقه‌ی خیرالقرون است. (تقریب التهذیب، ص534)نزد جمهور محدّثین به ویژه احناف و موالک ارسال و انقطاع خیرالقرون مضرّ صحت نیست. (قواعدٌ فی علوم الحدیث للعثمانی،ص138وغیره)لذا روایت صحیح و قابل استدلال است.

4ـ حضرت یزید بن رومان رحمة الله علیه:« عَنْ يَزِيدَ بْنِ رُومَانَ أَنَّهُ قَالَ كَانَ النَّاسُ يَقُومُونَ فِي زَمَانِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فِي رَمَضَانَ بِثَلَاثٍ وَعِشْرِينَ رَكْعَةً». (موطا امام مالک: ص98)ترجمه: یزید بن رومان[ رحمه الله] می‌گوید: مردم(صحابه وتابعین) در زمان حضرت عمر رضی الله عنه بیست وسه رکعت(بیست تراویح وسه وتر) می‌خواندند.

سند این  روایت مطابق شرط بخاری ومسلم است.

شبه: بعضی از غیرمقلدان ایراد می‌گیرند که یزید بن رومان، زمان حضرت عمر رضی الله عنه را نیافته‌است؛ از این جهت سند منقطع می‌باشد. (تعداد رکعات قیام رمضان،ص77)

جواب اوّل: این اثر در کتاب« مؤطا امام مالک»(ص98) مذکور است، دیدگاه محدّثین در مورد« مؤطا امام مالک» این‌است:«قال الشافعي : أصح الكتب بعد كتاب الله موطأ  مالك ، واتفق أهل الحديث على أن جميع ما فيه صحيح على رأي مالك  ومن وافقه ، وأما على رأي غيره فليس فيه مرسل ولا منقطع إلا قد اتصل  السند به من طرق أخرى ، فلا جرم أنها صحيحة من هذا الوجه ، وقد صنف  في زمان مالك موطآت كثيرة في تخريج أحاديثه ووصل منقطعه ، مثل كتاب  ابن أبي ذئب وابن عيينة والثوري ومعمر». (حجۃ اللہ البالغۃ:  ص281، باب طبقات كتب الحديث)

ترجمه: امام شافعی رحمه الله می‌فرماید:صحیح‌ترین کتاب بعد از کتاب الله،«مؤطا امام مالک» است محدّثین متفق‌اند که تمام روایات موجود درآن نزد امام مالک[رحمه الله] و موافقان او صحیح هستند(؛ زیرا آنان مرسل را نیز صحیح و مقبول می‌دانند) ودر نگاه دیگران هیچ مرسل ومنقطعی درآن وجود ندارد که از طرق دیگر سندش متصل نباشد. ودر زمان امام مالک [ رحمه الله] جهت تخریج احادیث« مؤطا» و اثبات اتصال روایات منقطع آن کتاب‌های فراوانی امثال کتب ابن ابی ذئب، ابن عیینه، ثوری ومعمر[ رحمهم الله] تصنیف گردید. لذا اعتراض افراد بی‌علم باطل است.

جواب دوّم: یزید بن رومان(م130ﻫ ) راوی ثقه‌ای است. (تقریب التهذیب،ص632)وقبلاً گذشت که انقطاع وارسال خیر القرون نزد محدّثین به ویژه احناف و مالکیه منافی صحت نیست. لذا روایت صحیح وقابل استدلال بوده واعتراض باطل است.

جواب سوّم: حافظ ابن حجر[رحمه الله ] می‌نویسد:« وقال الشافعي: يُقْبَلُ إن اعْتَضَد بمجيئه مِن وجهٍ آخرَ يُبايِنُ الطريقَ الأُولى، مسنَداً أو مرسَلاً». (نزهۃ النظر فی توضیح نخبۃ الفکر: ص101)

ترجمه: امام شافعی [ رحمه الله] می‌فرماید: هرگاه مرسل از طریق دیگری تأیید شود ولو با طریق اوّل مباین باشد، مقبول می‌شود، خواه طریق دوّم مسند باشد یا مرسل.و اثر یزید بن رومان، مؤیَّد به چندین مرسل است( که تفصیل آن خواهد آمد) لذا این اثر مقبول است.

مأخوذ از: فضایل و مسایل رمضان المبارک

تألیف: متکلم اسلام مولانا محمّد الیاس گهمن مدظله

ترجمه: مولانا محمّد روشندل ورکاتی مدظلہ
برچسب ها : تعداد رکعات تراویح(قسمت سوم) ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی