close
تبلیغات در اینترنت
خلفای راشدین وتراویح

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 53,236
اطلاعات
امروز : شنبه 05 اسفند 1396
آي پي شما : 54.90.119.59
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

خلفای راشدین وتراویح

نمایش ادامه مطلب

خلفای راشدین وتراویح

حضرات صحابه کرام رضی الله عنهم در حیات رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم عمل براین سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم را آغاز کرده بودند، به جماعت‌ها وگروه‌های مختلفی تقسیم شده تراویح می‌خواندند، حضور اکرم صلی الله علیه وسلم آن‌ها را می‌دید وهیچ‌گاه اظهار ناپسندی و نا رضایتی نفرمودند بلکه با اظهار پسند، مدرک رضایت به آن‌ها عطا نمودند.حضرت ابوهریره رضی الله عنه می‌فرماید:«خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَإِذَا أُنَاسٌ فِى رَمَضَانَ يُصَلُّونَ فِى نَاحِيَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ « مَا هَؤُلاَءِ ». فَقِيلَ هَؤُلاَءِ نَاسٌ لَيْسَ مَعَهُمْ قُرْآنٌ وَأُبَىُّ بْنُ كَعْبٍ يُصَلِّى وَهُمْ يُصَلُّونَ بِصَلاَتِهِ. فَقَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- « أَصَابُوا وَنِعْمَ مَا صَنَعُوا ». (سنن ابی داؤد ج1ص204،باب فی قیام شھررمضان)ترجمه: شبی رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم به مسجد تشریف آورده مشاهده فرمودند که مردم در گوشه ای از مسجد نماز می خوانند. آنحضرت علیه السلام پرسیدند: «این ها چه کار می کنند؟» در جواب عرض شد، ایشان کسانی هستند که حافظ قرآن نیستند به اقتدای ابی بن کعب نماز تراویح می خوانند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «آن ها صحیح و درست عمل نمودند»

حضرات صحابه کرام رضی الله عنهم در حیات رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم عمل براین سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم را آغاز کرده بودند، به جماعت‌ها وگروه‌های مختلفی تقسیم شده تراویح می‌خواندند، حضور اکرم صلی الله علیه وسلم آن‌ها را می‌دید وهیچ‌گاه اظهار ناپسندی و نا رضایتی نفرمودند بلکه با اظهار پسند، مدرک رضایت به آن‌ها عطا نمودند.حضرت ابوهریره رضی الله عنه می‌فرماید:«خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَإِذَا أُنَاسٌ فِى رَمَضَانَ يُصَلُّونَ فِى نَاحِيَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ « مَا هَؤُلاَءِ ». فَقِيلَ هَؤُلاَءِ نَاسٌ لَيْسَ مَعَهُمْ قُرْآنٌ وَأُبَىُّ بْنُ كَعْبٍ يُصَلِّى وَهُمْ يُصَلُّونَ بِصَلاَتِهِ. فَقَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- « أَصَابُوا وَنِعْمَ مَا صَنَعُوا ». (سنن ابی داؤد ج1ص204،باب فی قیام شھررمضان)ترجمه: شبی رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم به مسجد تشریف آورده مشاهده فرمودند که مردم در گوشه ای از مسجد نماز می خوانند. آنحضرت علیه السلام پرسیدند: «این ها چه کار می کنند؟» در جواب عرض شد، ایشان کسانی هستند که حافظ قرآن نیستند به اقتدای ابی بن کعب نماز تراویح می خوانند. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «آن ها صحیح و درست عمل نمودند».به همین مضمون روایتی از حضرت ثعلبه بن ابی مالک القرظی رضی الله عنه نیز مروی است که:« قَالَ :« قَدْ أَحْسَنُوا ، أَوْ قَدْ أَصَابُوا ». وَلَمْ يَكْرَهْ ذَلِكَ لَهُمْ». (السنن الکبری للبیهقی: ج2، ص495)ترجمه: آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند:«خوب کردند»، یا فرمود: «درست عمل نمودند» واین کار شان را ناپسند نداشتند.

پس از وفات آنحضرت صلی الله علیه وسلم همه‌ی انصار ومهاجران، صدیق اکبر رضی الله عنه را به خلافت برگزیدند، در زمان خلافت او نیز همان سلسله‌ی نماز تراویح که درآخر عهد زرّین رسول خدا صلی الله علیه وسلم به صورت انفرادی یا جماعت های مختلف جریان داشت، ادامه یافت. چنان که حضرت ابوهریره رضی الله عنه می گوید:«ثُمَّ كَانَ الْأَمْرُ عَلَى ذَلِكَ فِي خِلَافَةِ أَبِي بَكْرٍ وَصَدْرًا مِنْ خِلَافَةِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا». ( صحیح البخاری :ج1 ص269،باب فضل من قام رمضان)ترجمه: سپس این عمل[عهد نبوت صلی الله علیه وسلم] در خلافت صدیقی وابتدای عهد فاروقی رضی الله عنهما به همین منوال ادامه یافت.یعنی در زمان صدیق اکبر رضی الله عنه نه مستقلاً جماعتی برای اقامه‌ی تراویح وجود داشت ونه رکعات مشخصی برای جماعت های پراکنده؛ زیرا حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه در دوران مختصر خلافت خویش بنابر نبرد آزمایی با فتنه‌ی مرتدان، مدّعیان دروغین نبوّت، ومانعان زکات، نتوانست به این مسأله بذل توجه فرمایند.

اهتمام ورزیدن به جماعت تراویح:

در بیست و دوّم جمادی الثانی [سال] سیزده هجری، صدیق اکبر رضی الله عنه راهی سفر آخرت گردید. وبه انتخاب خود او، حضرت عمر رضی الله عنه زمام دار خلافت شد، تقریباً دو ماه بعد از خلافت فاروق رضی الله عنه رمضان مبارک فرا رسید، وی در آغاز رمضان به ایراد سخن پرداخت، چنان که حضرت عبد الله بن عکیم  الجهنی رضی الله عنه می فرماید: پس از نماز مغرب  در شب نخست رمضان، حضرت عمر رضی الله عنه به سخنرانی پرداخت و گفت: «فان ھذا الشھرکتب علیکم صیامہ،ولم یکتب علیکم قیامہ، فمن استطاع منکم ان یقوم فلیقم فانھا نوافل الخیرفمن لم یسقطع فلینم علی فراشہ». (مصنف عبدالرزاق:  ج4ص204، باب قيام رمضان)

ترجمه: همانا این ماهی است که روزه اش بر شما فرض شده، اما قیام آن برشما فرض نشده است لذا کسانی از شما که توانایی قیام دارند قیام کنند ؛ چرا که این ها نوافل خوبی هستند واشخاصی که قادر به قیام نیستند بر رختخواب خود استراحت نمایند.گویا در ابتدای عهد فاروقی [رضی الله عنه] نماز تراویح به کیفیت سابقه‌ی خود باقی و در درجه‌ی نوافل یا سنن استحبابی[ سنن زواید] قرار داشت. ولی سال بعد حضرت فاروق اعظم رضی الله عنه در مورد تراویح یک دستور حکومتی صادر نمود، چنان که حضرت عبد الرحمن بن عبد القاری رضی الله عنه می فرماید:« در یکی از شب های رمضان به همراه فاروق اعظم رضی الله عنه روانه‌ی مسجد شدم، دیدیم مردم در گروه های مختلف به صورت پراکنده مشغول نماز هستند.«فَقَالَ عُمَرُ إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلَاءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ لَكَانَ أَمْثَلَ ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلَاةِ قَارِئِهِمْ قَالَ عُمَرُ نِعْمَ الْبِدْعَةُ هَذِهِ».  (صحیح البخاری:  ج1ص269، باب فضل من قام رمضان)ترجمه: حضرت عمرفرمود: اگر من این ها بریک امام گرد آورم بهترخواهد بود، چنان که او تصمیم قطعی گرفت و (پس ازچند روز) آن ها را بر اقتدا به ابی بن کعبجمع نمود. پس ازآن، دریکی از شب های رمضان در حالی مردم پشت سر حضرت ابی بن کعب مشغول تراویح بودند، به مسجد رفتیم با دیدن این حال، حضرت عمرفرمودند: چه روش خوبی است!در صفحات گذشته واضح گردید که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فقط سه شب جماعت تراویح را بپا نمود، وبر آن مداومت نفرمود، حضرت عمرنخستین کسی است که جماعت قیام رمضان[نماز تراویح] را به اجرا گذاشت.

مراد از«سنت فاروقی» بودن تراویح:

نماز تراویح را بدین جهت «سنت فاروقی» می گویند که حضرت عمربا قاعده به اهتمام جماعت درآن پرداخت، ودستور برپا نمودن آن، در تمام ماه رمضان را صادر فرمود.چنان که علامه جلال الدین عبدالرحمن بن ابی بکر سیوطی[ رحمه الله] می نویسد:« وفی الاوائل للعسکری: اول من سن قیام رمضان عمر سنۃ اربع عشرۃ».

 (الحاوی للفتاوی: ج1، ص336)ترجمه: در کتاب « اوائل» علامه عسکری [رحمه الله] آمده است: نخستین کسی که قیام رمضان[ نماز تراویح] رابنا نهاد، حضرت عمر رضی الله عنه به سال چهارده هجری بود.حضرت هشام بن عروه[رحمه الله] از پدرش روایت می کند:«ان عمر بن الخطاب اول من جمع الناس علی قیام شھر رمضان الرجال علی ابی بن کعب والنساء علی سلیمان بن ابی حثمۃ». (الحاوی للفتاوی ج1ص336، السنن الکبری للبیھقی ج2ص494)ترجمه: حضرت عمربن خطاب[ رضی الله عنه] نخستین کسی است که مردم را در قیام رمضان یعنی تراویح متفق نمود، چنان که مردان را بر امامت حضرت ابی بن کعب رضی الله عنه وزنان را بر امامت حضرت سلیمان بن ابی حثمه رضی الله عنه گرد آورد.

خلاصه، نفس تراویح سنت مبارکه‌ی رسول خدا صلی الله علیه وسلم و اجرای با جماعت آن به صورت منظم سنت عمر فاروق رضی الله عنه می باشد.

یک پرسش و پاسخ:

در اینجا این سؤال پیش می آیدکه وقتی رسول خدا صلی الله علیه وسلم فقط سه شب جماعت تراویح برپا نمود، چرا حضرت عمر رضی الله عنه در تمام ماه بدان اهتمام ورزید؟

جواب:

پیامبر صلی الله علیه وسلم بدین جهت در تمام رمضان بدان اهتمام نورزید تا بر امت فرض نشود وبراثر ترک آن از روی ناتوانی گنهکار نگردد، چنان که حضرت زید بن ثابت رضی الله عنه روایت می فرماید که آنحضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند:«خَشِيتُ أَنْ يُكْتَبَ عَلَيْكُمْ وَلَوْ كُتِبَ عَلَيْكُمْ مَا قُمْتُمْ بِهِ» . (سنن النسائی : ج1ص237، باب الحث على الصلاة فی البیوت الخ)ترجمه: ازان ترسیدم که این نماز برشما فرض شود، آنگاه نتوانید آن را بجا آورید.چون آنحضرت صلی الله علیه وسلم رحلت فرمود، سلسله‌ی وحی نیز قطع گردید، و دیگر احتمال فرض شدن آن نمانده بود لذا حضرت رسول  با توجه به اراده‌ی نبوی صلی الله علیه وسلم حکم به اهتمام آن در تمام رمضان نمود، چنان که علامه ابن حجر رحمه الله می نویسد:«استنبط عمر ذلك من تقرير النبي صلى الله عليه و سلم من صلى معه في تلك الليالي وأن كان كره ذلك لهم فإنما كرهه خشية أن يفرض عليهم … فلما مات النبيغحصل الأمن من ذلك ورجح عند عمر ذلك … وإلى قول عمر جنح الجمهور» ۔ (فتح الباری شرح صحیح البخاری: ج4ص320)ترجمه:[حضرت عمر رضی الله عنه استنباط فرمود] صحابه  با آنحضرت صلی الله علیه وسلم نماز می خواندند وبا وجود ناپسندی پیامبرآن‌ها را منع نفرمود، وعلت این ناپسندی نیز این بود که مبادا بر امت فرض شود، امّا زمانی که حضرت صلی الله علیه وسلم رحلت فرمود، این اندیشه باقی نماند از این رو نظر عمر رضی الله عنه برهمین قرار گرفت که با اهتمام ادا گردد و جمهور[صحابه نیز] نظر او را پذیرفتند.

مأخوذ از: فضایل و مسایل رمضان المبارک

تألیف: متکلم اسلام مولانا محمّد الیاس گهمن مدظله

ترجمه: مولانا محمّد روشندل ورکاتی مدظلہ
برچسب ها : خلفای راشدین وتراویح ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • تعریف کامل اهل سنت

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • شعر بی وفاعی غیر مقلد

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی