close
تبلیغات در اینترنت
تعداد رکعات تراویح(قسمت دوم)

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 53,092
اطلاعات
امروز : چهارشنبه 21 آذر 1397
آي پي شما : 54.234.228.78
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

تعداد رکعات تراویح(قسمت دوم)

نمایش ادامه مطلب

جواب دوّم:

این روایت تلقی بالقبول یافته وقانون است، اگر روایتی تلقی بالقبول حاصل کند[ یعنی با پذیرش عموم مواجه گردد]، درجه‌ی صحت می یابد.

1 ـ امام شافعی رحمه الله (204ﻫ) می فرماید:«حديث لا وصيۃ لوارث إنه لا يثبته أهل الحديث ولكن العامه تلقته بالقبول وعملوا به حتى جعلوة ناسخا لآيۃ الوصيه له». (فتح المغیث شرح الفیۃ الحديث للسخاوی ج 1 ص 289)ترجمه: محدّثین حدیث «لا وصیة لوارثٍ» را ثابت نمی دانند، ولی [عامه‌ی] علما آن را پذیرفته وبه موجب آن عمل نموده اند، حتی علمای محدثین آن را ناسخ آیه‌ی وصیت قرار داده اند.

2ـ امام جلال الدین سیوطی رحمه الله(911ﻫ) می فرماید:«قال بعضھم یحکم للحدیث بالصحة اذا تلقاہ الناس بالقبول وان لم یکن لہ اسناد صحیح». (تدریب الراوی ص29)ترجمه: بعضی از محدثین می‌فرمایند، زمانی‌که امت حدیثی را بپذیرد، حکم به صحت آن حدیث می‌شود، گرچه سند صحیحی نداشته باشد.

3ـ حضرت علامه محمّد انور شاه کشمیری رحمه الله می‌فرماید: «وذهب بعضہم الی ان الحدیث اذاتاید بالعمل ارتقی من حال الضعف الی مرتبۃ القبول۔ قلت: و ھو الاوجہ عندی».(فیض الباری شرح  البخاری: ج3،ص:409 کتاب الوصایا، باب الوصیۃ لوارث)ترجمه: نظر بعض علما بر این است که هرگاه حدیثی نزد امت پذیرفته شده باشد، درجه‌ی قبول می‌یابد. من( علامه کشمیری رحمه الله) می گویم: همین رأی نزد من پسندیده‌تر است.

4ـ عالم غیر مقلِّد، ثناء الله امرتسری اعتراف نموده[ فرمودند:] بعضی از ضعف ها طوری هستند که از تلقی بالقبول برطرف می شوند.(اخبارِ اہل حدیث مورخہ 19 آوریل1907 بحولہ رسائلِ اعظمی  ص331)لذا این روایت بنابر تلقی بالقبول صحیح وحجت می‌باشد.

جواب سوّم:روایت کننده‌ی این حدیث از ابراهیم بن عثمان چهارتن از محدثین هستند:

جواب دوّم:

این روایت تلقی بالقبول یافته وقانون است، اگر روایتی تلقی بالقبول حاصل کند[ یعنی با پذیرش عموم مواجه گردد]، درجه‌ی صحت می یابد.

1 ـ امام شافعی رحمه الله (204ﻫ) می فرماید:«حديث لا وصيۃ لوارث إنه لا يثبته أهل الحديث ولكن العامه تلقته بالقبول وعملوا به حتى جعلوة ناسخا لآيۃ الوصيه له». (فتح المغیث شرح الفیۃ الحديث للسخاوی ج 1 ص 289)ترجمه: محدّثین حدیث «لا وصیة لوارثٍ» را ثابت نمی دانند، ولی [عامه‌ی] علما آن را پذیرفته وبه موجب آن عمل نموده اند، حتی علمای محدثین آن را ناسخ آیه‌ی وصیت قرار داده اند.

2ـ امام جلال الدین سیوطی رحمه الله(911ﻫ) می فرماید:«قال بعضھم یحکم للحدیث بالصحة اذا تلقاہ الناس بالقبول وان لم یکن لہ اسناد صحیح». (تدریب الراوی ص29)ترجمه: بعضی از محدثین می‌فرمایند، زمانی‌که امت حدیثی را بپذیرد، حکم به صحت آن حدیث می‌شود، گرچه سند صحیحی نداشته باشد.

3ـ حضرت علامه محمّد انور شاه کشمیری رحمه الله می‌فرماید: «وذهب بعضہم الی ان الحدیث اذاتاید بالعمل ارتقی من حال الضعف الی مرتبۃ القبول۔ قلت: و ھو الاوجہ عندی».(فیض الباری شرح  البخاری: ج3،ص:409 کتاب الوصایا، باب الوصیۃ لوارث)ترجمه: نظر بعض علما بر این است که هرگاه حدیثی نزد امت پذیرفته شده باشد، درجه‌ی قبول می‌یابد. من( علامه کشمیری رحمه الله) می گویم: همین رأی نزد من پسندیده‌تر است.

4ـ عالم غیر مقلِّد، ثناء الله امرتسری اعتراف نموده[ فرمودند:] بعضی از ضعف ها طوری هستند که از تلقی بالقبول برطرف می شوند.(اخبارِ اہل حدیث مورخہ 19 آوریل1907 بحولہ رسائلِ اعظمی  ص331)لذا این روایت بنابر تلقی بالقبول صحیح وحجت می‌باشد.

جواب سوّم:روایت کننده‌ی این حدیث از ابراهیم بن عثمان چهارتن از محدثین هستند:

1ـ یزید بن هارون؛ ( مصنف ابن ابی شیبه: ج2، ص284)

2ـ علی بن جعد؛ (المعجم الکبیر للطبرانی: ج5، ص433،حدیث شماره: 11934)

3ـ ابو نعیم فضل بن دکین؛  (المنتخب من مسند عبدبن حمید: ص218،حدیث شماره: 653)

4ـ منصور بن ابی مزاحم؛  (السنن الکبری للبیهقی: ج2، ص496)

واین هر چهارنفر ثقه هستند.

1ـ یزید بن هارون: ثقة، متقنٌ. ( تقریب التهذیب، ص 638)

2ـ علی بن الجعد: ثقةٌ، صدوقٌ.  ( سیر اعلام النبلاء للذهبی:ج10،ص466)

3ـ ابو نعیم فضل بن دکین: ثقةٌ، ثبتٌ. ( تقریب التهذیب،ص475)

4ـ منصور بن ابی مزاحم: ثقةٌ. ( تقریب التهذیب، ص576)

اتفاق این چهار محدث ثقه وبزرگوار، در نقل بیست رکعت تراویح از ابراهیم بن عثمان، تأیید قویی است که حدیث مذکور ثابت وصحیح است ورنه این ثقات، این گونه متفق نمی‌شدند.

دلیل دوّم:

«عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِاللّٰہِ قَالَ خَرَجَ النَّبِیُّ صَلَّی اللہُ عَلَیْہِ وَسَلَّمَ ذَاتَ لَیْلَۃٍ فِیْ رَمَضَانَ فَصَلَّی النَّاسَ اَرْبَعَۃً وَّعِشْرِیْنَ رَکْعَۃً وَاَوْتَرَ بِثَلَاثَۃٍ ». (  تاريخ جرجان للسہمی ص317، فی نسخۃ 142)ترجمه: حضرت جابربن عبد الله رضی الله عنه می‌فرماید: رسول‌خدا صلی الله علیه وسلم در یکی از شب‌‌های رمضان تشریف آورده، با مردم چهار رکعت فرض، بیست رکعت تراویح و سه رکعت وتر ادا فرمودند.فایده: سند این روایت به درجه‌ی«حسن » است[ ؛زیرا]  از سوی امت ،تلقی بالقبول یافته، حضرات صحابه کرام رضی الله عنهم به ویژه  از خلفای راشدین حضرت عمر، حضرت عثمان وحضرت علی رضی الله عنهم، تابعین، ائمه اربعه، ومشایخ امت رحمهم الله برآن عمل نموده‌اند.و در بلاد اسلامی و حرمین شریفین همین بیست رکعت معمول بوده است.محدّثین تصریح نموده‌اند که از تلقی بالقبول، حدیث به درجه‌ی صحّت می‌رسد.( همان طور که منابع آن گذشت) لذا این روایت به درجه‌ی صحیح می‌رسد.

شبه: در این روایت، دو راوی ضعیف به نام‌های «محمّد بن حمید الرازی» و«عمر بن هارون البلخی» وجود دارد.

جواب: این‌ها از راویان حسن الحدیث هستند.محمّد بن حمید الرازی رحمة الله علیه: (م248هـ) از راویان ابو داود، ترمذی و ابن ماجه می‌باشد. (تهذیب التهذیب: ج5،ص547)اگرچه از بعض محدّثین جرح او منقول است، امّا بسیاری از ائمه‌ی جلیل القدر حدیث، تعدیل، توثیق و مدح او را بیان نموده‌اند. مثلاً:

1ـ امام احمد بن حنبل: وَثَّقَهُ ( او را توثیق نموده است). (طبقات الحفاظ للسیوطی:ج1،ص40)  باری فرمودند:« لایزال  با لری علم مادام محمد بن حمید حیاً». ( تهذیب الکمال للمزی:ج8،ص652)

ترجمه: علم همیشه در شهر ری باقی خواهد بود تا زمانی که محمّد بن حمید زنده است.

2ـ امام یحیی بن معین: ثقةٌ لیس بِهِ بأسٌ، رازی کیسٌ (ثقه است، براحادیثش حرفی نیست، فهمیده است.)(ایضاً)

3ـ امام جعفر بن عثمان الطیالسی: ثقةٌ. (تهذیب الکمال: ج8،ص653)

4ـ علامه ابن حجر: الحافظ (حافظ است). (تهذیب التهذیب: ج5، ص547)

5 ـ علامه هیثمی در مورد یک روایت می‌نویسد:« وفی اسناد بزار محمد بن حمید الرازی وھو ثقۃ».( در سند بزار محمّد بن حمید الرازی وجود دارد که ثقه است). (مجمع الزوائد: ج9،ص475)چون هم بر او کلام است وهم توثیق شده، اصولاً از راویان«حَسَن» به شمار می‌آید.عمر بن هارون البلخی رحمة الله علیه(م294ﻫ):او از راویان ترمذی وابن ماجه است، بعضی او را جرح نموده وتعداد زیادی از ائمه در تعدیل، توثیق، مدح وثنا او این کلمات را به کار برده‌اند: «الحافظ،الامام ،المکثر، عالم خراسان ،من اوعیۃ العلم»(از گنجینه های دانش است)« کثیر الحدیث ، وارتحل» ( برای تحصیل علم سفر نموده‌است)« ثقۃ ،مقارب الحدیث».(تذکرۃ الحفاظ للذہبی ج:1ص:248،249،سیر اعلام النبلاء ج:7ص:148تا 152،تہذیب التہذیب ج:4ص:315تا317)

لهذا از نظر اصول، او از راویان «حسن الحدیث» می باشد.

تذکر: نگارنده در فصل نامه‌ی « قافله حق» ج4،ش:3، مقاله‌ای تحقیقی تحت عنوان« بیست رکعت تراویح در پرتو دلایل» نوشته بودم که بعض اهل حدیث در رساله‌ی« الحدیث» ش:76 با زبان بازاری و نازیبا چند اعتراض بیهوده، از جمله بر این حدیث مطرح کرده بودند که در شماره‌ی بعدی اداره به جواب آن‌ها پرداخت، به منظور افاده تقدیم خدمت می‌باشد:

غیرمقلدان نوشته بودند:«گهمن در ترجمه بد دیانتی نموده، چهار رکعت فرض را از طرف خود افزوده است؛ زیرا از این روایت جعلی، بیست وچهار رکعت تراویح ثابت می‌شود». (الحدیث: ش76، ص33)

نقد و بررسی:

الفاظ موجود در حدیث مبارک این است:(اربعۃ وعشرین رکعۃ واوتر بثلاثۃ)که درآن تمام نمازهایی که با جماعت ادا شده‌اند، مذکور است.واین را هر انسانی که از نعمت عقل محروم نباشد به خوبی درک می‌کند که امام در رمضان نخست چهار رکعت فرض، بعد بیست رکعت تراویح وسه رکعت وتر ادا می‌نماید.

1ـ امام ابن بطال [م449ﻫ] از حضرت عطاء بن ابی رباح«یصلون ثلاثا وعشرین رکعۃ» نقل نموده که آن‌ها بیست وسه رکعت می‌خواندند وسپس توضیح دادند که « الوتر منها ثلاثاً» سه رکعت وتر بود. (شرح البخاری لابن البطّال:ج3، ص149)

2ـ امام ابن عبد البرّ [م 463ﻫ] بعد از نقل این سخن سائب بن یزیدکه« وکان القیا م علی عہدہ (یعنی علی عہد عمر) بثلاث وعشر ین رکعۃ» یعنی در زمان مبارک حضرت عمر[ رضی الله عنه] بیست وسه رکعت ادا می شد، می‌فرماید:« وھذا محمول علی ان الثلاث للوتر» این براین حمل می شود که سه رکعت وتر بوده است.(التمہید لابن عبد البر ج3ص519،الاستذکار لابن عبد البر ج2ص96ومثلہ فی عمدۃ القاری علی البخاری لحافظ  العینی عن ابن عبد البرج8ص245 )

3ـ خود امام ابن عبد البرّ[ رحمه الله] از ابن عباس [رضی الله عنهما] مرفوعاً این الفاظ را تخریج نموده که«کا ن یصلی فی رمضا ن عشرین رکعۃ» او در رمضان بیست رکعت می‌خواند.پس ازآن می‌گوید:«هذا ایضاً سوی الوتر» [یعنی] این غیر وتر است. ( التمهید لابن عبدالبرّ:ج4، ص519)

4ـ امام ابن حجر[  852  ﻫ] از سیدنا سائب بن یزید «عشرین رکعة» نقل نموده سپس فرمودند: « هذا مَحمُولٌ علی غیر الوتر» این بر غیر وتر محمول است. ( فتح الباری: ج4، ص321)
مأخوذ از: فضایل و مسایل رمضان المبارک

تألیف: متکلم اسلام مولانا محمّد الیاس گهمن مدظله

ترجمه: مولانا محمّد روشندل ورکاتی مدظلہ
برچسب ها : تعداد رکعات تراویح(قسمت دوم) ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی