close
تبلیغات در اینترنت
تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 53,060
اطلاعات
امروز : چهارشنبه 21 آذر 1397
آي پي شما : 54.234.228.78
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

نمایش ادامه مطلب

تعداد رکعات تراویح

دلیل اوّل:

«عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ : أَنَّ رَسُولَ اللهِغ كَانَ يُصَلِّي فِي رَمَضَانَ عِشْرِينَ رَكْعَةً وَالْوِتْرَ».(مصنف ابن ابی شیبۃ ج2 ص284 باب كم يصلی فِی رَمَضَانَ مِنْ رَكْعَةٍ. المعجم الکبیر للطبرانی ج5 ص433 رقم 11934، المنتخب من مسند عبد بن حميد ص218 رقم 653، السنن الكبرى للبیھقی ج2 ص496 باب مَا رُوِىَ فِى عَدَدِ رَكَعَاتِ الْقِيَامِ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ.)

ترجمه: حضرت ابن عباسم روایت می‌کند: آنحضرتغ در رمضان بیست رکعت تراویح و وتر را می خواند.

فایده:  سند[این روایت] «حسن» است،[ولی] به سبب تلقی بالقبول امت« صحیح» شمرده می شود.شبه:آقای «زئی» غیر مقلد نوشته که: این حدیث موضوع وساختگی است.( تعداد رکعات قیام رمضان: ص 28)واین جمله را نقل نموده که: «وهو ضعیف، هذا حدیث ضعیفٌ (ایضاً)نیز یکی از راویان آن، به نام «ابراهیم ابن عثمان» مجروح است.همین سخن را غلام مصطفی غیر مقلد[نیز] نوشته اند.

دلیل اوّل:

«عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ : أَنَّ رَسُولَ اللهِغ كَانَ يُصَلِّي فِي رَمَضَانَ عِشْرِينَ رَكْعَةً وَالْوِتْرَ».(مصنف ابن ابی شیبۃ ج2 ص284 باب كم يصلی فِی رَمَضَانَ مِنْ رَكْعَةٍ. المعجم الکبیر للطبرانی ج5 ص433 رقم 11934، المنتخب من مسند عبد بن حميد ص218 رقم 653، السنن الكبرى للبیھقی ج2 ص496 باب مَا رُوِىَ فِى عَدَدِ رَكَعَاتِ الْقِيَامِ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ.)

ترجمه: حضرت ابن عباسم روایت می‌کند: آنحضرتغ در رمضان بیست رکعت تراویح و وتر را می خواند.

فایده:  سند[این روایت] «حسن» است،[ولی] به سبب تلقی بالقبول امت« صحیح» شمرده می شود.شبه:آقای «زئی» غیر مقلد نوشته که: این حدیث موضوع وساختگی است.( تعداد رکعات قیام رمضان: ص 28)واین جمله را نقل نموده که: «وهو ضعیف، هذا حدیث ضعیفٌ (ایضاً)نیز یکی از راویان آن، به نام «ابراهیم ابن عثمان» مجروح است.همین سخن را غلام مصطفی غیر مقلد[نیز] نوشته اند.

(هشت رکعت نماز تراویح: ص6)

جواب اوّل:

خداوند به تو [درک و] فهم عطا کند، ضعیف بودن حدیث را نقل نموده، حکم به موضوع بودنش می‌کنی! آیا حدیث ضعیف، [همان] حدیث موضوع وساختگی است؟! (حال آن‌که حدیث زیر بحث، به درجه‌ی «حسن» قرار دارد وبنابر مؤیدات دیگرقوی تر[از حسن] می‌باشد، تفصیل بعداً خواهد آمد.) اگر همین اصل نزد شما مسلّم است، پس باید بر روایاتی از سنن اربعه که  محدّثین آن‌ها را ضعیف خوانده‌اند، حکم به «موضوع » بودن کنی، که از سوی جناب‌عالی خدمت بزرگی برای علم حدیث خواهد بود.

اوّلاً : «ابراهیم بن عثمان، ابوشیبه العنبسی» که جناب‌عالی بر آن جرح نموده‌اید، آن قدر مجروح نیست که روایتش رد کرده شود، بلکه از بعض محدثین، تعدیل وتوثیق ومدح وثنای او نیز ثابت شده است:

1ـ امام شعبه بن الحجاج (م600ﻫ) از ابو شیبه روایت نموده است.( تہذیب الکمال للمزی: ج1، ص268، تہذیب التہذیب : ج1 ص136)ونزد غیر مقلدان این اصل موجود است که: امام شعبه از راویی روایت می‌کند که ثقه  وروایاتش صحیح باشند.(القول المقبول فی شرح صلوۃ الرسول : ص386، نیل الاوطار: ج1 ص16)اگر ابوشیبه این قدر ضعیف می‌بود که منکرین فقه می‌گویند، امام شعبه از وی روایت نمی‌نمود.

2ـ حضرت یزید بن هارون استاد اساتید امام بخاری رحمه الله در زمان  قضاء ابراهیم بن عثمان ابوشیبه کاتب او و از مدّاحان بزرگ اوست، او می گوید:«ماقضی علی الناس یعنی فی زمانہ اعدل فی قضاء منہ». ( تہذیب الکمال ج1ص270)ترجمه: در زمان ابراهیم بن عثمان قاضی عادل‌تری از وی وجود نداشت.

3ـ امام ابن عدی [رحمه الله] می‌فرماید:«لہ احادیث صالحۃ». ( تہذیب الکمال ج1ص270)

ترجمه: ابو شیبه دارای احادیث درستی است.وی اضافه می کند:« وهو وإن نسبوه إلى الضعف خير من إبراهيم بن أبي حية».  (تهذیب الکمال ج1ص270)ترجمه: گرچه مردم او را به ضعف نسبت نموده‌اند، امّا از ابراهیم بن ابوحیه بهتر است.و امام یحیی بن معین [رحمه الله ]در مورد ابراهیم ابن ابو حیّه می فرماید:« شیخ، ثقۃ کبیر». (لسان المیزان  ج1ص53، رقم الترجمۃ 127 ).ترجمه: او شیخ و ثقه‌ی بزرگی است.

پس زمانی‌که «ابراهیم ابن ابو حیّه» نزد یحیی بن معین[ رحمه الله] ثقه می‌باشد، ابراهیم ابن عثمان ابوشیبه چرا بیش از حد ضعیف باشد؟ وچرا حدیث او موضوع وساختگی[ قرار داده شود]؟

ثانیاً: بعضی از جرح‌های وارد بر ابراهیم بن عثمان[ رحمه الله] مبهم وغیر مفسّر وبعض دیگر غیر مقبول ومردود است. مثلاً آقای زئی می گوید: شعبه او را دروغ گوی گفته است. (تعدادِ رکعات قیام رمضان: ص29)حال‌آن‌که از بررسی عبارت کامل علامه ذهبی و حافظ ابن حجر[ رحمهما الله] واضح می‌شود که جرح امام شعبه [رحمه الله] غیر مقبول است، ونزد خود علامه ذهبی[ رحمه الله] این جرح غلط ثابت می‌شود، عبارت بدین قرار است:« کذبہ شعبۃ لکونہ روی عن الحکم عن ابن ابی لیلیٰ انہ قال شہد صفین من اہل بدرسبعون فقال شعبۃ کذب واللہ لقد ذاکرت الحکم فما وجدنا شہد صفین احدا من اہل بدر غیر خزیمۃ ۔قلت: سبحان اللہ!  اما شہد ہا علی؟اما شہدہا عمار؟» (میزان الاعتدال للذہبی: ج1ص84)

ترجمه: امام شعبه به این خاطر ابراهیم بن عثمان را تکذیب کرده، که او از حکم روایت کرده که ابن ابی لیلی گفته: در جنگ «صفین»هفتاد بدری حضور داشته است. شعبه گفت: والله! ابراهیم بن عثمان دروغ گفته است؛ من شخصاً با امام حکم مذاکره نمودم، سوای حضرت خزیمه[ رضی الله عنه] احدی از اهل بدر را نیافتیم. من(ذهبی)می‌گویم: سبحان الله! آیا در «صفین» حضرت علی رضی الله عنه و حضرت عمار رضی الله عنه حاضر نبودند؟از این تفصیل حقیقت تکذیب امام  شعبه [رحمه الله] واضح گردیدکه او صرفاً بخاطر نقل قول از ابن ابی لیلی به واسطه‌ی حکم گفته که در [غزوه] بدر هفتاد بدری شرکت داشتند. از این دروغ گو بودن ابراهیم چگونه ثابت می‌شود؟ بلکه دروغ زمانی ثابت می‌شد که هنگامی که امام شعبه برای مذاکره نزد حکم رفته بود، حکم این بیان را انکار می‌کرد، ولی حکم این را انکار نکرد، آری پس از مذاکره فقط [شرکت یک] بدری ثابت شد. معلوم شد که حکم این مطلب را بیان نموده بود، ولی نتوانست در مذاکره با شعبه آن‌را اثبات کند. در این بین  تقصیر ابراهیم چیست؟ علاوه بر این، علامه ذهبی نیز بیان شعبه را این‌گونه رد نمود که حضرت علی وحضرت عمار قطعاً در جنگ حضور داشتند، پس چگونه فقط حضور یک بدری مشخص  ثابت گردید؟ حد اقل سه بدری می‌گفتید! یعنی از این گونه بررسی ممکن است افراد دیگری ظاهر شود. معلوم می شود که نزد امام ذهبی نیز جرح امام شعبه مردود است. امّا دیانت آقای علی زئی نیز قابل جایزه می‌باشد.

ثالثاً: [محدثین]  بر ابراهیم بن عثمان ابوشیبه قدری کلام نیز نموده، واو را ضعیف هم گفته‌اند ولی ضعف او به اندازه‌ای نیست که روایتش علی الاطلاق متروک گردد، بلکه بنابر مؤیِّدات دیگر( که بیان آن خواهد شد) این روایت چنان مستحکم و قوی است که با ضعیف گفتن آن ، خود را آزاد نمودن ناممکن می‌شود، چنان که محدّث شهیر حضرت مولانا حبیب الرحمن اعظمی می‌فرماید:این حدیث ابوشیبه گرچه از نظر اسناد ضعیف هم باشد، ولی از این جهت بسیار قوی ومستحکم است که از عهد فاروق اعظم [ رضی الله عنه] عمل علانیه مسلمانان با آن موافق بوده و یا کم از کم در آخر مسلمانان برآن قرار گرفتند، واز روایات موافقت مسلمانان در عهد حضرت علی[ کرّم الله وجهه] نیز ثابت می‌شود، و[مزید برآن] اقوال ائمه‌ی چهارگانه [اهل سنت] با آن موافق می‌باشد.ونیز پس از عهد فاروقی همواره عمل امت بلا اضافت یا با اضافت موافق آن بوده است.نظر به این مطالب روایت ابوشیبه به قدری مستحکم وقوی  است که به راحتی نمی‌توان با ضعیف گفتن آن جان بدر برد. ( رکعات تراویح ص60)

ادامه دارد

مأخوذ از: فضایل و مسایل رمضان المبارک

تألیف: متکلم اسلام مولانا محمّد الیاس گهمن مدظله

ترجمه: مولانا محمّد روشندل ورکاتی مدظلہ
برچسب ها : تعداد رکعات تراویح(قسمت اول) ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی