close
تبلیغات در اینترنت
مسائل نماز در پرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت چهاردهم

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 52,855
اطلاعات
امروز : دوشنبه 28 آبان 1397
آي پي شما : 54.82.73.21
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

مسائل نماز در پرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت چهاردهم

نمایش ادامه مطلب
مسائل نماز در پرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت چهاردهم:
مسئله بيست وپنجم
افضل وبهتراین است که نماز گزار، هنگام رفتن به رکوع وبلند شدن ازآن ، رفع یدین نکند.
1 - ِ عَنْ عَلْقَمَةَ قَالَ: قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ أَلاَ أُصَلِّي بِكُمْ صَلاَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى فَلَمْ يَرْفَعْ يَدَيْهِ إِلاَّ فِي أَوَّلِ مَرَّةٍ. قَالَ: وَفِي الْبَابِ عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ. قَالَ أَبُو عِيسَى: حَدِيثُ ابْنِ مَسْعُودٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ. وَبِهِ يَقُولُ غَيْرُ وَاحِدٍ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالتَّابِعِينَ. وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ وَأَهْلِ الْكُوفَةِ.
سنن ترمذی رقم258- سنن ابی داود رقم 748-سنن نسائي 161/1-مصنف إبن أبي شيبة 267/1-وهو حديث صحيح بعضها على شرط الشيخين وبعضها على شرط مسلم .
ترجمه:تابعی مشهور، علقمه بن قیس می گوید:حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمود :
  آیا جهت تعلیم شما مانند روش پیامبر صلی الله علیه وسلم ، نمازنخوانم ؟
بعد نمازخواند . فقط بار اول (هنگام تکبیرتحریمه).رفع یدین کرد

مسئله بيست وپنجم
افضل وبهتراین است که نماز گزار، هنگام رفتن به رکوع وبلند شدن ازآن ، رفع یدین نکند.
1 - ِ عَنْ عَلْقَمَةَ قَالَ: قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ أَلاَ أُصَلِّي بِكُمْ صَلاَةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى فَلَمْ يَرْفَعْ يَدَيْهِ إِلاَّ فِي أَوَّلِ مَرَّةٍ. قَالَ: وَفِي الْبَابِ عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ. قَالَ أَبُو عِيسَى: حَدِيثُ ابْنِ مَسْعُودٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ. وَبِهِ يَقُولُ غَيْرُ وَاحِدٍ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالتَّابِعِينَ. وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ وَأَهْلِ الْكُوفَةِ.
سنن ترمذی رقم258- سنن ابی داود رقم 748-سنن نسائي 161/1-مصنف إبن أبي شيبة 267/1-وهو حديث صحيح بعضها على شرط الشيخين وبعضها على شرط مسلم .
ترجمه:تابعی مشهور، علقمه بن قیس می گوید:حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه فرمود :
  آیا جهت تعلیم شما مانند روش پیامبر صلی الله علیه وسلم ، نمازنخوانم ؟
بعد نمازخواند . فقط بار اول (هنگام تکبیرتحریمه).رفع یدین کرد.
امام ترمذی می افزاید:دراین باب ازحضرت براء بن عازب نیز همین گونه روایت است.وحدیث ابن مسعود ،در درجه ی حسن  قرار دارد وتعداد زیادی ازاهل علم از اصحاب پیامبرصلی الله علیه وسلم وتابعین به همین قایل هستند. ودیدگاه سفیان ثوری واهل کوفه( ابوحنیفه ویارانش)نیزهمین است.
2-عن عبدالله عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه كان يرفع يديه في أول تكبيرة ثم لايعود .شرح معاني اﻵثار ج1ص 132 وسنده قوي.
ترجمه:حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت می کند که:نبی اکرم صلی الله علیه وسلم فقط درتکبیر اولی هردو دستش را بلند می کرد ؛بعدا آنها را بلند نمی کرد.
3 -عن سالم عن أبيه قال:رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم (إذا إفتتح الصلاة رفع يديه حتى يحاذي بهما وقال بعضهم:حذومنكبيه وإذا أراد أن يركع وبعد مايرفع رأسه من الركوع لا يرفعهما وقال بعضهم ولايرفع بين السجدتين والمعنى واحد.صحيح ابوعوانه 90مسند حميدي 277/2.

ترجمه:حضرت سالم ازپدرش عبدالله بن عمر رضی الله عنهما
روایت می کند :من رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را دیدم ، هنگامی که نمازرا آغاز می نمود،عده ای ازراویان گویند:دست ها را تابرابرشانه ها بلند می کرد ، وزمانی که می خواست به رکوع برود و پس از برداشتن سرازرکوع ، رفع یدین نمی کرد .برخی ازراویان گویند:درمیان سجده ها نیزرفع یدین نمی کرد. معنی تمام روایات یکی است. (لیکن الفاظ مختلف اند )
تذکر: این روایت ازلحاظ سند، بسیارقوی وخالی ازعلت وشذوذ است ، افرادی که درخصوص این روایت کلام نموده اند.ازنظراصول محدثین کلام شان درست نیست.
جهت آگاهی بیشتربه کتاب ما "تحقیق مسئله رفع يدين "مراجعه شود.
4 -عن إبن مسعود رضي الله عنه قال: صليت خلف نبي الله صلى الله عليه وسلم وأبي بكر وعمر، فلم يرفعوا أيديهم إلا عند إفتتاح الصلاة وقال إسحق: وبه نأخذ فى الصلاة كلها.
دارقطني 295/1 بيهقي 79/1 ألجوهرالنقي 79/1وقال:الحافظ المارديني إسناده جيد
.ترجمه: حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه می گوید: من پشت سر نبی کریم صلی الله علیه وسلم ،ابوبکروعمر نماز خواندم .هیچ کدام یک ازایشان ،رفع یدین نمی کرد مگر در آغازنماز.محدث ،اسحق بن اسرائيل می گوید: درتمام نمازها عمل ما طبق همین حدیث است.
5 -عن عباد بن الزبير(مرسلا) أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان إذا إفتتح الصلاة رفع يديه في أول الصلاة، ثم لم يرفعهما في شيء حتى يفرغ.نصب الرأيه ج1ص 404.
وقال المحدث الكشميري :فهومرسل جيد.
ترجمه: عبادبن زبیر مرسلا روایت می کند:هنگامی که رسول گرامی صلی الله علیه وسلم ،نمازرا شروع می نمود ، درآغاز رفع یدین می کرد، پس ازآن
  تا اتمام نماز، درهیچ قسمتی ازنماز دستها را بلند نمی کرد .
6 -عن اﻷسود قال:رأيت عمربن الخطاب يرفع يديه في أول تكبيرة
ثم ﻻ يعود وقال عبد الملك:ورأيت الشعبي وإبراهيم وأبا إسحق يرفعون أيديهم إلا حين يفتتحون الصﻻة .شرح معاني اﻵثار 133/1 مصنف إبن أبي شيبة 268/1
وسنده صحيح على شرط مسلم.
ترجمه: اسودبن یزید می فرماید:حضرت فاروق اعظم را دیدم که ، فقط هنگام تکبیرتحریمه رفع یدین انجام می داد ، ودرجایی دیگرازنمازاین عمل را اعاده نمی کرد. ویکی ازراویان بنام عبدالملک می گوید: من امام شعبی ، ابراهیم نخعی ومحدث ابواسحاق سبیعی را دیدم که فقط ، درزمان تکبیر تحریمه دستها را بالا می بردند.
7 -عن عاصم بن كليب عن أبيه أن عليا كان يرفع يديه في أول تكبيرة من الصﻻة ثم ﻻ يعود. شرح معاني اﻵثار 132/1-مصنف إبن أبي شيبة 267/1.وقال الحافظ الزيلعي :وهوأثرصحيح ، نصب الرأيه.وقال الحافظ ابن حجر:رجاله رجال ثقات، الدراية/85.
ترجمه:کلیب که ازشاگردان حضرت علی است ،می گوید:سیدنا علی مرتضی رضی الله عنه ؛ فقط درزمان تکبیراولی دستها را بلند می کرد، پس ازآن درهیچ جای دیگر نماز،عمل رفع یدین را تکرارنمی کرد.
8 -عن أبى إسحق قال:كان أصحاب عبدالله وأصحاب على ﻻيرفعون أيديهم إﻻ في إفتتاح الصلاة ، وقال وكيع: ثم ﻻ يعودون.مصنف إبن أبي شيبة267/1 -الجوهرالنقي 79/2وسنده صحيح على شرط الشيخين.

ترجمه: ازابواسحق، مروی است: که شاگردان حضرت عبدالله بن مسعود وحضرت علی رضی الله عنهما ، همگی صرفا در آغازنماز رفع یدین می کردند .وکیع بن جراح می افزاید:ودرهیچ جایی دیگرازنماز عمل رفع یدین را اعاده نمی کردند.
9 -أبوحنيفة عن حماد عن إبراهيم عن اﻷسودأن عبدالله بن مسعود رضي الله عنه كان يرفع يديه في أول التكبيرثم ﻻيعود إلى ذلك ويأثرذلك عن رسول الله صلى الله عليه وسلم. مسند امام اعظم ج1/ 355.روايت امام بزرگوار،ازطرف مترجم جهت ختام مسک این قسمت،
  افزوده شد.
ترجمه :امام ابوحنیفه ازحمادوایشان ازابراهیم نخعی وایشان ازاسودبن یزید نقل می کند که: حضرت عبدالله بن مسعود دستها را درابتدای تکبیرتحریمه بلند می کرد، بعدا هیچ وقت آنها را بلندنمی کرد واین عمل(عدم رفع یدین) را ازرسول خدا صلی الله علیه وسلم نقل می کرد.
نکته قابل توجه :درخصوص این مسئله، طرز عمل صحابه و پس ازآنهاکه فقهاء ومحدثین پا به عرصه علم نهادند مختلف فیه است .لیکن ازآنجایی عمل رفع یدین بجزازهنگام تکبیرتحریمه درجایی دیگرازنماز، ازخلفای راشدین (وکبارصحابه مانند عبدالله بن مسعود، حبرالامت وغیره)ثابت
  نیست.بنابراین، عمل عدم رفع یدین راجح است.
ادامه دارد.

 


برچسب ها : مسائل نماز در پرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت چهاردهم ,

نظرات کاربران


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی