close
تبلیغات در اینترنت
حدیث-حدیث چیست-حکم حدیث-عمل به حدیث-احادیث نبی-احادیث پیامبر-خدیث ضعیف-عمل به حدیث ضعیف-چندنوع حدیث-

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 52,482
اطلاعات
امروز : سه شنبه 27 شهریور 1397
آي پي شما : 54.80.83.123
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

نمایش ادامه مطلب

توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

ازدیدگاه امام نووی شافعی وبرخی ازاندیشمندان اسلام
دوستان گرامی

بعضی ازافراد که مطالعه سطحی و گذرا در مسائل دینی دارند، امروزه با شعار اینکه امامان مذاهب گفته اند: إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي به مغلطه اندازی جوانان می پردازند و می گویند :وقتی خود امامان توصیه کرده اند که حدیث صحیح مذهب ماست چرا ما در مقابل احادیث صحیح، تعصب به اقوال علمای مذهب خود داشته باشیم.در این نوشتار با ما همراه باشید تا منظور از این فرمایش فقهاء را درست بفهمیم.
در تفسير اين قول أئمه‌ي أربعه رح كه فرموده‌اند :
  «إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» اقوال و توضيحات مختلفي از طرف علماء و محدثين پيرو هر يك از مذاهب أربعه يافت مي‌شود كه به‌ بطور  خلاصه ، قول چند نفر از علماء را در ذيل نقل مي‌كنيم.
1-محدث و فقيه بزرگ، امام نووي رحمه الله در مقدمه «شرح‌المهذب» نوشته است: اين قول امام شافعي رح (و ديگر أئمه‌ي مجتهدين) كه فرموده‌ اند: «إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» معنايش اين نيست كه هر كس حديث صحيحي ديد، بگويد مذهب شافعي رح اين است (و با فهم ناقص و اجتهاد خود) به ظاهر آن حديث عمل كرده و مذهب يك مجتهد و متخصص فن را ترك نمايد، بلكه جواز عمل به اين گفته:«إذا صَحَّ الحَدِيثُ فَهُوَ مَذْهَبِي» براي كسي است كه به درجه اجتهاد في‌المذهب رسيده باشد، و براي او هم شرط اين است كه مطمئن باشد؛ مثلاً امام شافعي  از اين حديث مطلع نبوده يا اين‌كه مطمئن باشد اين حديث با سند صحيح به امام شافعي  نرسيده است، و اين زماني حاصل مي‌شود كه همه‌ي اقوال و كتاب‌هاي امام شافعي  و شاگردان و علماي مذهب شافعي  را با استيعاب (كاملاً به‌همراه شروح اصل كتاب‌ها كه در طول ساليان متمادي توسط علما‌ي محقق نوشته شده باشد) مطالعه كرده باشد و اين شرط بسيار مشكلي است، بلكه كمتر كسي يافت مي‌شود كه متصف به اين اوصاف باشد. (داراي اين شروط باشد)

حکم عمل به حدیث ضعیف

نمایش ادامه مطلب

حکم عمل به حدیث ضعیف:

سند در شریعت از مرتبه خاصی برخوردار است. البته با وجود آن فقط سند را مدار صحت و ضعف قرار دادن کاملا اشتباهی صریح است، چون:

1- تصحیح و تضعیف امور ظنیه هستند:اخبار احاد عمومًا به تصحیح، تضعیف و تحسین متصف می‌شوند و قاعده است که «التصحیح والتضعیف والتحسین أمور ظنیة والیقین ینافی الظن.» (مقدمه اعلاء السنن، الفصل الثانی أن التضعیف الرجال وتوثیقهم وتصحیح الأحادیث وتحسینها أمر اجتهادی: 1/33، إدارة القرآن)

یعنی تصحیح تضعیف و تحسین کار محدث است و تشخیص محدثین ظنی می‌باشد. پس چگونه ممکن است که با ظن فایده قطع و یقین حاصل شود.به تعبیر دیگر تصحیح، تضعیف و تحسین امور ظنیه هستند؛ یعنی «حدیث صحیح عند قوم وضعیف عند الآخرین.» در مورد یک حدیث محدثی حکم صحت آن و دیگری حکم ضعیف بودن آن را می‌دهد.

2- تعریف حدیث صحیح:

تعریف حدیث صحیح این است: «والصحیح ما ثبت بنقل عدل تام الضبط متصل السند غیر معلل ولا شاذ.» (نخبة الفکر، تعریف الصحیح، ص: 30-21، فاروقی کتب خانه ملتان پاکستان)حدیث صحیح به حدیثی می‌گویند که ثبوت آن اینگونه باشد که راوی آن عادل، دارای حافظه قوی و سند آن حدیث متصل باشد یعنی در آن علت خفیه نباشد و نه شاذ باشد.برای حدیث صحیح این شرط را هم وضع کرده‌اند که از علت خفیه هم خالی باشد بسیاری از احادیث هستند که از علل خفی خالی هستند اما امام بخاری آنها را در بخاری نیآورده است و بسیاری از احادیث وجود دارند که در بخاری موجود هستند اما امام العلل دارقطنی آنها را معلل قرار داده است.


برچسب ها : حکم عمل به حدیث ضعیف ,

حکم احادیث ضعیف برخلاف گفته ی لامذهبیت.

نمایش ادامه مطلب

حکم احادیث ضعیف برخلاف گفته ی لامذهبیت.

به اجماع امت می توان از احادیث ضعیف  استفاده کرد.
اجماع و حدیث ضعیف
 
ای جوان مسلمان، علوم اسلامی از قرآن و حدیث صحیح یا حسن سرچشمه می گیرد.
اما جایگاه و اعتبار حدیث :ضعیف به این شرح است.....
امام شافعی رحمه الله می فرماید: اگر مردم یعنی علمای دینی با اتفاق نظر، حدیث ضعیفی را پسندیده و مورد قبولقرار دادند، این حدیث برای تصمیم گیری در امور شرعی و غیره قابل استناد و استفاده است زیرا مورد اجماع قرارگرفته است....

امام احمد رحمه الله می فرماید : شرط عمل به حدیث ضعیف این است که حدیث دیگری وجود نداشته باشد، و باقرآن و حدیث صحیح در تعارض نباشد.حاشیه المدابغی ص 32امام نووی رحمه الله می فر ماید: محدثین و فقهاء فرموده اند : عمل کردن به حدیث ضعیف برای کارهای خوب وترساندن و ترغیب مردم به شرط این که موضوع نباشد، جایز و سنت استالاذکار ص 5

امام ابن حجر هیتمی رحمه الله می فرماید : کسی که قادر به تمیز انواع احادیث نباشد، اگر دید که یکی ازپیشوایان حدیثی را صحیح و یا حسن می داند باید از آن تبعیت نماید، یعنی می تواند به مذهب این امام ر اضی باشدفتح المبین شرح الاربعین، ص 194 / .تحفه المحتاج، جلد10 ص108بدین معنا که اگر یکی از پیشوایان گذشته مانند: ترمذی، بیهقی، منذری و هیثمی حدیثی را صحیح یا حسن و یا ضعیف دانسته باشد، رأی او کافی و نیازی به تحقیقات بیشتر نیست..... مفاهیم یجب ان تصحح، ص 7، چاپ سوم ملاعلی قاری می گوید: عمل به احادیث ضعیف به اتفاق واجماع علماء جایز است .الاجوبه الفاضله للکنوی ص36

ای جوان مسلمان، در این مبحث برایت روشن شد، که آلبانی چه خیانت بزرگی را نسبت به حدیث پیامبر مرتکب و در کتاب « سلسلة  الأحادیث الضعیفة و الموضوع» چندین حدیث ضعیف شایسته ی استعمال را در ردیف احادیث ، موضوع قرار داده است .

برچسب ها : حکم احادیث ضعیف برخلاف گفته ی لامذهبیت. ,

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • تعریف کامل اهل سنت

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی