close
تبلیغات در اینترنت
امام ابوحینفه

پروفایل مدیریت


سلام علیکم. این سایت در آغاز گروهی در واتساب بود که در جهت رفع شبهات غیرمقلدین فعالیت می کرد. هم اکنون با مشورت مدیران ، وبلاگی برای ، حفظ ونشر مطالب گروه و استفاده عموم ساخته شد. این سایت صرفا برای پاسخ شبهات واهی متسلفین تکفیری ، تک رووخودبرتربین که روزانه مذاهب اسلامی را آماج حملات خویش قرار داده اندساخته شده است و وابسته به هیچ گروه واحزاب سیاسی ومذهبی دیگری نیست وهیچ عنادی با دیگر مذاهب اسلامی ندارد. ان شاالله که مورد پذیرش درگاه الهی واقع گردد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 339
کل نظرات : 37
آمار کاربران
کل کاربران : 54
افراد آنلاين : 1
کاربران آنلاين : 0
آمار بازديد
بازديد امروز : 53,590
اطلاعات
امروز : سه شنبه 04 اردیبهشت 1397
آي پي شما : 54.196.47.145
مرورگر شما :

  • عضویت سریع

  • لوگین
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نام کاربری :
رمز عبور :

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم
وأخبارأبی یوسف کثیرة وأکثر الناس من العلماء علی فضله وتعظیمه .التاج المکلل ص 92
ترجمه :أخباروحالات امام ابویوسف زیاد هستند و اکثرعلماء
  به فضل وجایگاه ایشان قائل ومورد تکریم آنها است.این قول فیصل نواب صدیق درباره امام ابویوسف است.قبلا ثابت گردید که مادحین و ستایش کنندگان ایشان خیلی زیاد هستندوجرح جارحین درمورد وی مقبول نیست .نیزجرح هم عصر در موردهم عصردیگرمقبول نیست.عبدالله بن مبارک ووکیع بن جراح هم عصرمی باشند .دارقطنی ،ابن عدی وغیره متعصب اند لهذا جرح آنها مقبول نیست. خواننده گرامی !اینک به عبارت کامل میزان الاعتدال توجه نماییدکه معترض قول فلاس را نقل کرده است لیکن جهت عوام فریبی الفاظ مدح را قیچی کرده است  .اصل عبارت این است قال الفلاس صدوق کثیرالغلط فلاس می گوید:امام ابویوسف صدوق، کثیر الغلط بود.درربطه با جمله دوم پاسخ داده شد.
اما جمله نخست ازالفاظ تعدیل وتوثیق است لهذا نزد فلاس صدوق بودن وی مسلّم است .
وقال عمرو الناقد:کان صاحب سنّة .میزان الاعتدال ص321.عمرو می گوید: امام ابویوسف صاحب سنت بود.
وقال ابوحاتم :یکتب حدیثه .میزان الاعتدال ص321
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم , پاسخ دندان شکن , پاسخ , پاسخ کوبنده , هرزه , گوینده , هرزه گوی , غیرمقلد , تقلید , سلفی , سلپی , البانی , راه حق , راه حقیقت , احناف , حنفی ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.
نواب صدیق حسن خان می گوید:کان القاضی ابویوسف من اهل الکوفة وهوصاحبُ أبی حنیفة وکان فقیهاً عالماً حافظاً.التاج المکلل ص 91.
ترجمه: قاضی ابویوسف ازاهل کوفه وشاگرد ابوحنیفه بودند وی دانشمند وفقیهی برجسته وحافظ حدیث بود.رشته ی علم حدیث را نزد سلیمان تیمی ،یحیی بن سعدانصاری ،اعمش،محمدبن یساروغیره حاصل نمودند.نواب صدیق اسم این چهار تن رازیادنوشته است به همین خاطر آنهارانقل نمودند.نواب می افزاید:ولم یختلف یحیی بن معین واحمدبن حنبل وعلی بن المدینی فی ثقته فی النقل التاج المکلل ص 92.ترجمه :یحیی بن معین ،احمدبن حنبل وعلی بن مدینی این هرسه تا امام ،اتفاق نظردارند که امام ابویوسف" ثقه فی الحدیث " هستند.علی بن مدینی شخصیتی هستند که امام بخاری خودش اعتراف می نماید که من خودم را را دربرابرایشان کوچکترمی دانم.حافظ بن حجردرتقریب درباره علی بن مدینی می نویسد:ثقةٌ، ثبتٌ ،امامٌ،اعلم اهل عصره بالحدیث وعلله ، حتی قال البخاری : مااستصغرتُ نفسی الا عنده.تقریب ابن حجر.
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم. , پاسخ دندان شکن , امام ابوحنیفه , ثقه درعلم حدیث , علم حدیث , غیرمقلد , تقلید , لامذهب , پاسخ , افراط گرائی , افراطی , زندگی نامه امام ابوحنیفه , ائمه اربعه , دفاع از احناف ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم :
حافظ ذهبی در" میزان "پس از نقل قول ابن عدی ، قول خطیب را ذکرمی نماید.
وقال الخطیب:وحدث عن عمروبن ذر و مالک بن مغول وابن ابی ذئب وطائفة وعنه سهل بن عثمان العسکری وعبدالمؤمن بن علی الرازی وجماعة ولی قضاء الرصافة وهو من کبارالفقهاء قال محمدبن عبدالله الانصاری ما وَلیَ من لدن عمرٳلی الیوم أعلم من ٳسمعیل بن حماد، قیل ولا الحسن البصری ؟قال :ولاالحسن البصری.میزان ج۱ص 150.
ترجمه:اسماعیل، فن حدیث را درمحضرعمرو بن ذر،مالک بن مغول ،ابن أبی ذئب وجماعتی ازمحدثین فرا گرفتند .و محدثانی چون سهل بن عثمان عسکری ،عبدالمؤمن رازی وغیره، علم حدیث را نزدایشان حاصل نمودند.قاضی شهررصافه وازکبارفقهاء بشمارمی رفت .محمدبن عبدالله انصاری می گوید:اززمان عمربن عبدالعزیز تا امروز هیچ کسی عالم ترازاسماعیل بن حماد دراین شهربعنوان قاضی ،مقررنشده است.
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم , امام ابوحنیفه , پاسخ دندان شکن , غیرمقلدین , سلپی , سلفی ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش *سی ویکم*

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش *سی ویکم*
معترض می گوید:این هم شد، ازنسبت امام ابوحنیفه .
پاسخ :خواننده گرامی ! کیفیت نسبت امام، به فن حدیث و‌غیره مفصلا بیان گردید،اکنون دوقول درباره ی مجاهده نفس، وریا‌ضت درعبادت امام بزرگواررا نقل می نمایم.
-1
عن حفص بن عبدالرحمن کان  ابوحنیفةَ یحیی اللیلَ ویقراء القرآنَفی رکعةٍ ثلاثین َسنةً.
ترجمه:حفص بن عبدالرحمن می گوید:امام ابوحنیفه تمام شب را به عبادت می گزراند وبه مدت سی سال دریک رکعت ،قرآن را ختم می کرد.
-2
عن مسعرقال:دخلتُ لیلةً المسجدَفرأیتُ رجلاً یصلی یَقرأُ فی الصلوة حتی خَتمَ القرآنَ کلهُ فی رکعةٍ فَنظرتُ فاذا هوابوحنیفةَ .
ترجمه:حضرت مسعربن کدام می گوید:شبی وارد مسجدشدم مردی را مشاهده نمودم که درنمازقرائت می خواند،تا اینکه قرآن را دریک رکعت ختم کرد کنجکاوشده نگاه کردم آن مرد ابوحنیفه بود.آری ! آن مرد عبادت گذار وریاضت کش،ابوحنیفه است.
لیکن دشمنان وی، کثرت عبادت ایشان رانیز، بدعت قلمداد نموده اند
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش *سی ویکم* ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش سی ام

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش سی ام :
خوانندگان محترم ! دراین بخش، اسم چندکتاب را ذکرخواهم نمود که مناقب وفضایل امام بزرگوار، درآنها درج است و نویسندگان آنها شافعی، مالکی، حنبلی وحنفی هستند.
-1
عقود المرجان .
-2
قلائدعقود الدرر والعقيان.
اين هردوكتاب ، تالیف امام طحاوی هستندکه درموردفضائل امام بزرگوارنگاشته شده اند .
-3
البستان فی مناقب النعمان ،تالیف :علامه محی الدین بن عبدالقادربن ابوالوفا قرشی.
-4
شقالق النعمان ، نگارنده :علامه جارالله زمخشری.
-5
الانتصارﻹمام ائمة اﻷمصار،نويسنده:علامه يوسف سبط إبن الجوزي .
-6
تبييض الصحيفة ، تأليف :إمام جلال الدين سيوطي.
-7
تحفة السلطان ، تأليف:علامه إبن كاس

برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش سی ام ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:-بخش بیست ونهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:-بخش بیست ونهم :
علامه عبدالوهاب شعراني شافعي مى فرمايد:دسوا على شيخ الإسلام مجدالدين الفيروزآبادي كتابا فى الرد على على أبي حنيفة وتكفيره ودفعوه إلى أبي بكر الخياط اليمني ، فأرسل يلوم مجد الدين،فكتب إليه إن كان بلغك هذا الكتاب  فأحرقه فإنه إفتراء علي من اﻷعداء وأنا من أعظم المعتقدين في أبي حنيفة وذكرت مناقبه في مجلد .اليواقيت والجواهر.ترجمه: دشمنان ،علیه شیخ الاسلام مجدالدین فیروزآبادی توطئه كردند .بنام ایشان ،کتابی در رد وتکفیر امام ابوحنیفه نگاشته ،نزد ابوبکربن خیاط یمنی بردند.وی درطی نامه ای به شدت اورا ،مورد ملامت وسرزنش قرار دادند.علامه مجد الدین درپاسخ برای ایشان نوشتند: اگرهمچنین کتابی بدست شما رسیده‌است ، آنرا بسوزان ! زیرا این افتراء وتوطئه دشمنان است که علیه من چیده شده است. من ازمعتقدان وارادتمندان سرا پاقرص ابو حنیفه هستم ،من دررابطه با مناقب وفضایل وی کتابی به رشته تحریر درآورده ام، چگونه ممکن است که من، ایشان را رد کنم؟.
معترض عقده ای ایشان را نیز،ازتصعیف کنند گان امام بزرگوار،برشمرده است.لیکن علامه فیروزی آبادی خود را تبرئه نموده وآنرا دسیسه ی دشمنان قلمداد کرده است.
معترض متعصب می گوید: شیخ عبدالقادرجیلانی رحمه الله نیز، امام ابوحنیفه را ضعیف قرار داده اند. یعنی درکتاب "غنیة الطالبين " وی را مرجئه گفته است.ن

برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش بیست ونهم : ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وهشتم:

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وهشتم:
علامه سخاوی می فرماید:وقدموا الجرح لكن ينبغي تقييد الحكم بتقديم الجرح بما إذا فسر،أما إذا تعارضا من غيرتفسيرفإنهيقدم التعديل .قاله المزي وغيره وعليه يحمل قول من قدم التعديل كالقاضي أبوالطيب الطبري وغيره. فتح المغيث.
ترجمه:علماء جرح را مقدم نموده اند .لیکن این حکم درآن
  صورت است که باجرح مفسرمقیدباشد، اگردرمیان آنها تعارض باشدوبرای جرح وتعدیل هیچ نوع تفسیری نباشد آنگاه تعدیل ، برجرح مقدم داشته می شود.چنانکه نظرحافظ مزی وغیره برهمین است. لذا قول آن دسته ازعلماء ، مانند قاضی ابوطیب وغیره که تعدیل را برجرح مقدم داشته اندبرهمین صورت ، حمل می شود.  مطلب این است زمانی که تعدیل، مفسروروشن باشد ، برجرح مقدم می شود.
خواننده محترم! ازاین اقوال به خوبی مفهوم شد که این قانون ،( جرح برتعدیل مقدم است)عام نیست.چون طبق این قاعده ، هیچ امامی باقی نمی ماند.

برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وهشتم: ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وهفتم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وهفتم :
علامه یوسف بن عبدالهادی حنبلی در کتابش بنام "تنویر الصحیفه" به نقل ازکتاب "جامع العلم "حافظ بن عبدالبرمالکی ، می نویسد:لاتتکلم في أبي حنيفة بسوء، ولا تصدقن أحدا يسئ القول فيه ، فإني والله ما رأيت أفضل ولا أورع ولا أفقه منه،ثم قال:ولا يغترأحد بكلام الخطيب فإن عنده العصبية الزائده على جماعة من العلماء كأبي حنيفة واﻹمام أحمد وبعض أصحابه ،وتحامل عليهم بكل وجه. وصنف فيه بعضهم "السهم المصيب في كبد الخطيب" .وأما إبن الجوزي ،فإنه تابع الخطيب. وقد عجب منه سبط إبن الجوزي حيث قال :في "مرآة الزمان "وليس العجب من الخطيب. فإنه طعن في جماعة من العلماء وإنما العجب من الجد كيف سلك أسلوبه وجاء بما هو أعظم.قال :ومن المتعصبين على أبي حنيفة الدارقطني وأبو نعيم فإنه لم يذكره فى "الحلية" وذكرمن دونه في العلم والزهد .ردالمحتارص58ج1 چاپ  بیروت دارالفکر
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وهفتم : ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش بیست وششم

نمایش ادامه مطلب

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش بیست وششم

وأماقول إبن القطان وعلته ضعف أبي حنيفة فإساءة ادب وقلة حياءمنه فإن مثل اﻹمام الثوري وابن المبارك وأضرابهما وثقوه وأثنوا عليه خيرا فمامقدارمن يضعفه عند هؤﻵء اﻷعلام.بناية شرح هداية بحث إجارة أرض مكة.
ترجمه: اما این قول ابن القطان ، که می گوید :این حدیث بخاطر ضعیف بودن ابوحنیفه معلول(ضعیف) است . ناشی ازبی ادبی وبی شرمی ابن القطان است. چون شخصیت های بلندپایه ای مانند:سفیان ثوری ، عبدالله بن مبارک وامثال آنها، وی را توثیق وتمجید نموده اند.
لذا ابن القطان چه کسی باشد؟ وتضعیف اش چه باشدکه درمقابل مدح آن  شخصیت ها و ستونهای علم معتبرباشد.

وبعض الجروح صدرمن المتأخرين المتعصبين كالدارقطني وإبن عدي وغيرهما ممن يشهد القرائن الجلية بأنه في هذا الجرح من المتعسفين ، والتعصب أمرلايخلوا منه البشر إلا من حفظه الخالق القوي و القدر وقدتقررأن مثل ذلك غيرمقبول عن قائله بل هوموجب لجرح نفسه .
التعليق الممجد ص33
ترجمه:برخی ازجروح، از متعصبین متاخرین مانند دارقطنی وابن عدی وغیره صادرشده اند که قرائن روشنی برناعدالتی وتعصب آنان گواه است.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش بیست وششم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وپنجم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وپنجم
قبلا بیان گردید که ابن جوزی درتساهل وتشدد فی الجرح ضرب المثل هستند. لهذا جرح ایشان مردود است بویژه درموردامام بزرگوار .ازاینجاست که سبط ابن الجوزی برایشان اظهاراستعجاب نموده می گوید:لیس العجب من الخطيب بأنه  يطعن في جماعة من العلماءوإنماالعجب من الجد كيف سلك أسلوبه وجاء بماهو أعظم منهمرآة الزمان.جای تعجب برخطیب نیست زیرا طعن برعلماء عادت ایشان است .شگفتم برپدربزرگ است که چراشیوه ی خطیب را اختیارنموده است و درطعن ازوی چندقدم را جلوترنهاده است.ازاین عبارت معلوم شدکه جرح وطعنی را که خطیب وابن جوزی وارد نموده اند قابل اعتبارنیست.برهمین اساس عده ای ازعلماء کتاب (السهم المصیب علی کبد الخطیب) را نوشته وتمام جروح ومطاعن وی را پاسخ داده اند .نیزایمه تصریح نموده اند روایاتی راکه خطیب بغدادی درخصوص جرح امام بزرگوار نقل نموده اند به اعتبارسند ثابت نیستند وغیرمعتبراند.چنانکه در"خیرات حسان" مصرح است.ازآنجایی که خطیب بغدادی نسبت به امام احمد وامام ابوحنیفه بغض وتعصب خاصی داشته اند،ازاین رو عمدا چیزهایی را که محل طعن هستند، گرچه فی نفس الامرحقیقت وارزشی نداشته اند بخاطر عوام فریبی جمع آوری نموده است
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وپنجم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وچهارم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وچهارم:
ترجمه: ابن خلدون می نویسد:عده ای ازمتعصبین کژ اندیش و دروغ پردازگفته اند:برخی ازایمه درعلم حدیث کم بضاعه بوده اند.لیکن این طرز تفکردرمورد کبارایمه قطعا اشتباه است .چون مدارشریعت،برقرآن وحدیث است.  درادامه می افزاید:علت کمی روایات امام ابوحنیفه این است که ایشان شرایط بسیار سختی را در نقل روایات وتحمل روایات وضعف روایت حدیث درنظرگرفته اند.بدین جهت روایت حدیث ازایشان کم یافته می شود. نه اینکه ایشان قصدا روایت حدیث را ترک نموده اند، کلاوحاشا! ازآنجایی که علمای جهان اسلام، مذهب ایشان را اعتماد واعتبار نموده وبرروی آن صحه گذاشته اند دلیل روشنی است که ایشان از کبارمجتهدین علم حدیث است.ازعبارت بالا مشخص می شود که امام ابوحنیفه رحمه الله در نقل روایت حدیث خیلی احتیاط می کردند وشرایط بسیار سختی را برای نقل حدیث مقررنموده انداین نشانگر ورع وتقوای ایشان است .بنابراین بایستی حسودان عینک تعصب را ازروی چشم بردارندو بدانند که حق همیشه ظاهر خواهدشد
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وچهارم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وسوم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وسوم
وقدسأله اﻷوزاعي عن مسائل وأراد البحث معه بمسائل فأجاب على وجه الصواب .
فقال اﻷوزاعي:من أين هذا الجواب ؟فقال:من اﻷحاديث التي رويتموها ومن اﻷخبار واﻵثارالتينقلتموها وبين له وجه دلالتها وطرق إستنباطها فانصف اﻷوزاعي ولم يتعسف  فقال :نحن العطارون وأنتم اﻷطباء.مرقات ص24.ترجمه : امام اوزاعی به قصد گفتگو ومباحثه چندمسأله را نزد امام ابوحنیفه مطرح کردند.امام بزرگوار مسائل را بدرستی پاسخ دادند.اوزاعی گفت : پاسخ این پرسش ها را ازکجا دریافت نمودی ؟
وی فرمود: ازآن احادیثی که شما روایت نموده اید وازآن اخبار و آثاری که شما نقل کرده اید ، پاسخ صحیح را استنباط نموده ام .سپس امام بزرگوار به بیان وجوه دلالت آن نصوص ، وشیوه های استنباط آن پرداخت
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست وسوم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست ودوم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست ودوم:
 
قال يحيي بن معين :القراءة قرأة حمزة والفقه فقه أبي حنيفةعلى هذا أدركت الناس.تاریخ ابن خلدون ج سوم ترجمه:یحیی ابن معین گوید:دراصل قراءت ، قراءت حمزه كوفي است ودراصل فقه، فقه أبوحنيفه كوفي است ومن مردم را برهمين (قراءت وفقه) عامل يافته ام كه به صراط مستقيم قدم گذاشته اند.قال ابوعاصم: هو والله عندی أفقه من إبن جريج مارأت عيني رجلا أشد إقتدارا على الفقه منه.خيرات حسان .ترجمه: ابوعاصم می گوید:بخدا قسم ابوحنیفه ازابن جریج فقیه تراست وچشمان من هیچ مردی را توانمندترومقتدرتربرفقه ازایشان مشاهده ننموده اند
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست ودوم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست ویکم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست ویکم
عن وكيع قال:كان أبوحنيفةعظيم اﻷمانة وكان يؤثررضاء الله على كل شيء و لوأخذته السيوف فى الله ﻻحتملها.
ترجمه : وکیع بن جراح می گوید:امام ابوحنیفه بسیارامانت داربودند.درهرچیز رضایت و خشنودی خدا را برمی گزید، بخاطردین الله ، اگردرمقابل شمشیرها قرارمی گرفت ، کشته شدن را متحمل شده برداشت می کرد.چرا اینگونه نباشد ؟ زیرا وی مصداق کامل(لایخافون لومة ﻻئم)بودند.وعن ابن داؤدقال:إذا أردت اﻵثارفسفيان ، وإذا أردت تلك الدقائق فأبوحنيفة.
ترجمه: ابن داؤد مي گوید:هنگامی که خواستی به آثار وروایات آگاهی پیدا کنی دامن سفیان ثوری را بگیر.وهرزمانی که لازم شدبه نکات ریزودقیق رشته تفسیروحدیث دست پیدا کنی مصاحبت ابوحنیفه رابرگزین .
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش بیست ویکم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:قسمت بیستم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:قسمت بیستم:
معترض، سفیان ثوری را نیزبه عنوان یکی ازتضعیف کنندگان امام بزرگوارشمارکرده است.
این اعتراض دو پاسخ دارد.
1- یکی آنست که علامه سبکی درطبقات پاسخ داده است که قبلا بیان شد.
2- پاسخ دوم :حافظ بن حجر مکی شافعی درکتاب "خیرات حسان" ازسفیان ثوری نقل می کنند که ایشان فرمودند:كان ثقة صدوقا في الحديث والفقه.امام ابوحنیفه رحمه الله درفن حدیث وفقه راستگو و مورد اعتماد بود.یعنی دردین خدا مورداطمینان بود.بااین عبارت معلوم شد که امام ابوحنیفه نزدسفیان ثوری ضعیف نیستند .بااین حساب تعدادتضعیف کنندگان امام خیلی کم هستند.
سخن شناس نئى دلبرا خطا اينجاست/
کلمه " ثقه "نزدمحدثین دربالاترین معیار تعدیل بشمارمی آید.چنانکه حافظ بن صلاح درمقدمه خویش ص55 تصریح می کند.اما الفاظ التعدیل فعلی مراتب اﻷولى قال ابن أبي حاتم :إذا قيل للواحد أنه ثقة أو متقن فهو ممن يحتج بحديثه .وقال الخطيب ابوبكر:أرفع العبارات في احوال الرواة أن يقال حجة أو ثقة.حافظ ذهبي نیز همین مطلب رادر" میزان الاعتدال "  همین گونه تصریح نموده اند
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:قسمت بیستم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:قسمت نوزدهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:قسمت نوزدهم :
معترض متعصب این عبارت علامه ذهبی راکه آنرادر تذکرةالحفاظ ذكركرده است ،نديد چون باب طبع اش نيست .ترجمه:امام اعظم ابوحنیفه رحمه الله تعالی فقیه عراق، نعمان بن ثابت تیمی کوفی درسال 80هج متولدشدند. ابن سعدازسیف بن جابرازامام ابوحنیفه روایت می کند.ایشان چندبار باصحابی بزرگوار، حضرت انس بن مالک رضی الله عنه ،هنگامی به کوفه تشریف آورند ملاقات نمودند.وی علم حدیث را نزد عطاء تابعی، نافع، عبدالرحمن بن هرمز اعرج ، سلمه بن کهیل، ابوجعفر محمدبن علی ، قتاده، عمروبن دینار، ابواسحق وتعدادزیادی ازمحدثین فراگرفتند.زفربن هذیل ، داؤدطائی ، قاضى ابويوسف ، محمد بن حسن، اسد بن عمرو، حسن بن زیاد، نوح جامع ، ابومطیع بلخی وتعداد زیادی علم فقه را نزد امام ابوحنیفه حاصل نمودند.وخودایشان علم فقه رانزد حماد بن ابی سلیمان و غیره فراگرفتند .شخصیت های برجسته ای چون وکیع بن جراح ، یزیدبن هارون، سعد بن صلت ، ابوعاصم ، عبدالرزاق، عبید الله بن موسی وتعدادزیادی ازمحدثین ازایشان حدیث روایت کرده اند.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:قسمت نوزدهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش هیجدهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش هیجدهم :
نفرهشتم تاج الدین سبکی را ذکرکرده است.درصورتی که ایشان امام ابوحنیفه را توثیق نموده اند ،ودرطبقات خویش توثیق امام را تصریح نموده اند ، وکسانی امام بزرگوار را جرح کرده اند بشدت قول آنها را تردید نموده است. به این دلیل شخصی که امامت وعدالت اوثابت باشد وطاعات اوبرمعاصی غالب شوند.ومدح کنندگان او ازمذمت کنندگان ببیشترباشند درباره چنین شخصی هرجرحی که مفسرنباشد مقبول نخواهدشدخصوصا درچنین حالتی که آنجا قرینه موجودباشدکه این جرح براساس تعصب مذهبی ومناقشه دنیوی مبتنی شده باشد. ازاین رو قول سفیان ثوری متعلق به امام ابوحنیفه رحمه الله ، وقول ابن ابی ذیب وغیره متعلق به امام مالک، وقول یحیی بن معین متعلق به امام شافعی وقول نسائي درباره أحمد بن صالح، معتبرنیست.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش هیجدهم : ,

گسلاندن حلقه های ضعیف غیرمقلدین بخش هفدهم

نمایش ادامه مطلب

گسلاندن حلقه های ضعیف غیرمقلدین بخش هفدهم:

سوم اینکه معترض ازطرف خود یک اصل درست کرده است. هرنویسنده ای که اسم گرامی امام ابوحنیفه رحمه الله را درکتاب خود درج کرده است خواه به هر صورتی که بوده است. به نظرمعترض ازتضعیف کنندگان امام بزرگوار به شمارمی آید.به خاطرهمین اسم صدویازده نفررا ردیف کرده است.تنها رویه ی این معترض اینطورنیست بلکه رویه ی تمام هم نوایانش اینگونه است چون "الولد سرﻷبيه " است.لذا لازم است که مصداق "  والشجرة تنبئ عن الثمرة "قراربگیرند
برچسب ها : گسلاندن حلقه های ضعیف غیرمقلدین بخش هفدهم: ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش شانزدهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش شانزدهم
دهم : اصول حدیث است هنگامی که مادحین وتوثیق کنندگان راوی ازجارحین بیشتر باشندآنگاه جرح ازاعتبارساقط می شود.قال ابوعمرویوسف بن عبدالبر:الذین روو عن أبي حنيفةووثقوه وأثنوا عليه أكثرمن الذين تكلموا فيه والذين تكلموافيه من أهل الحديث أكثرما عابوا عليه اﻹغراق فى الرأى والقياس .اى قد مرأن ذلك ليس بعيب.عقودالجواهرص10-وخيرات حسان.
إمام ابوحنیفه نیزکسی که راویان حدیث ازاو وتوثیق کنندگان وی به نسبت جارحین خیلی بیشتراندلهذا درمقابل دنیای مادحین ،قول جارحین فاقداعتبار وکالعدم است.ازاین عبارت نیزثابت گردید که  نزدابن عبدالبر، امام ابوحنیفه معتمد علیه وثقه است وتوثیق کنندگان وی خیلی زیادند.لذاقول معترض که (تمام محدثین ابوحنیفه را ضعیف گفته اند) افتراءوکذب محض است بلکه نقش برآب است.تا اینجا متعلق به قول علی بن مدینی گفتگو شده است تقریبا به تمام اعتراضات متعرض روانی پاسخ داده شده است.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش شانزدهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش پانزدهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش پانزدهم :
حافظ بن عبدالبرسیزدهمین شخصیت است که به ثقاهت امام ابوحنیفه قائل بود .علامه محمدطاهرشرح حال امام أبو حنيفة رابابسط كامل نوشته انددرآن هیچ عبارتی یافته نمی شودکه ضعف امام ثابت شود.می فرماید:ولوذهبناإلى شرح مناقبه ﻷطلنا الخطب ولم نصل إلى الغرض فإنه كان عاملا ،عابدا ،ورعا، تقيا، إماما في علوم الشريعة وقد نسب إليه من اﻷقاويل مايجل قدره عنها من خلق القرآن والقدرواﻹرجاء وغيرذلك.ولاحاجة إلى ذكرقائلها .الظاهرإنه كان منزها عنها ويدل عليه مايسرالله له من الذكرالمنتشرفي اﻵفاق وعلمه أطبق اﻷرض واﻷخذ بمذهبه وفقهه .فلو لم يكن لله سرخفي فيه لما جمع له شطراﻹسلام أو ما يقاربه على تقليده حتى عبد الله بفقهه وعمل برأيه إلى يومنا مايقارب أربعمأة وخمسين سنة وفيه أول دليل على صحته وقدجمع أبوجعفرالطحاويوهومن أكبراﻵخذين بمذهبه كتابا سماه عقيدة أبي حنيفة وهى عقيدة أهل السنة وليس فيه شىءمما نسب إليه وأصحابه وأخبربحاله وقد ذكرأيضا سبب قول من قال عنه ولا حاجة لنا إلى ذكره فإن مثل أبي حنيفة ومحله فى اﻹسلام لايحتاج لﻹعتذار.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش پانزدهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش چهاردهم

نمایش ادامه مطلب

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش چهاردهم:

هفتم:این قول عبدالله که صاحب منتظم آنرانقل نموده است بطورکلی برخلاف گفته یحیی بن معین است که ابن حجر مکی آنرا درخیرات حسان نقل نموده اند. وسئل إبن معين عنه فقال:ثقة ما سمعت أحدا ضعفه .
ترجمه:ازابن معین درخصوص امام بزرگوار پرسیده شد فرمود:ثقه است ازهیچ کسی نشنیدم که ایشان را تضعیف نماید.آیا در میان یحیی بن معین وامام ابوحنیفه رحمه الله قرنها وصدها سال فاصله وجود داشت که از تضعیف علی بن مدینی باخبر نشوندولی ابن جوزی باخبرمی شوندخیلی جای تعجب است !
این نکته را خاطرنشان سازم که نزد ابن معین تضعیف هیچ کسی درمورد امام ابوحنیفه  ثابت نیست ودراین باره هیچ سخنی راهم نشنیده اند زیرا نکره تحت نفی داخل شده است لهذا درکل ضعف ثابت نیست وکسی که امام بزرگوار راتضعیف نموده است فاقداعتبار است .مثال آن بعینه مانند نفی (لاریب فیه) قرآن مجید است .خداوند می فرماید:"لاریب فیه"دراین قرآن هیچ جای تردیدی نیست .حال آنکه بسیاری ازکفار بودندکه دچارشک وتردید بودند ولی خداوندشک وتردید آنهارا اعتبارنکرد وبطورکلی آنرا نفی کرد.قول یحیی ابن معین نیزهمین حالت را دارد اگرچه عده ای مغرض ایشان را ضعیف گفته اندلیکن آنها درحدی نیستند که جرح شان درباره شخصیتی همچون امام اعظم مقبول باشدبلکه اینگونه تصورکنید کسی ایشان را تضعیف نکرده است ومن ازهیچ فرد معتبری نشنیده ام که وی را تضعیف نمایید
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش چهاردهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش سیزدهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گویندهبخش سیزدهم:
بخش سیزدهم :ازتصریحات حافظ بن حجر به خوبی مشخص شدکه امام ابوحنیفه نزدایشان ثقة ومورد اعتماد هستندهمچنین نزد یحیی بن معین ، محمد بن سعد وصالح بن محمد ثقه وقابل اعتمادند.لذا قول معترض که گفت :(تمام محدثین ایشان را ضعیف قرارداده اند) کاملا اشتباه وغیرمنطقی است .
عرض سوم: این است قولی را که معترض ازکتاب درایه حافظ بن حجر که آنرابه تخریج احادیث هدایه تعبیرنموده است این قول درمتن کتاب نیست بلکه درحاشیه آن است چنانکه ازعبارت معترض معلوم است .لذا نسبت دادن این قول به حافظ بن حجروایشان را جزو مضعفین امام ابوحنیفه قراردادن دروغ وافتراء وعوام فریبی است". دزدی در روز روشن "
اگراین عبارت ازحافظ حجر است چه مانعی وجود داشت که آنرا در درایه ذکرنکند .جای بسی تاسف است براین جهالت ونادانی ! بخاطر عداوت مرتکب چنین خیانت بزرگی شده است ومبتلا به منهیات شده است درصورتی که عادت سلف این نبود که منهیات را به زبان وقلم بیارند.
درج بودن این عبارت درحاشیه بصراحت اعلام می کند که یک فرد عصبی وعقده ای آنرا افزوده است.لهذا بااین عبارت لکه واثر داغی بردامن ثقاهت امام ابوحنیفه قرارنمی گیرد.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش سیزدهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش دوازدهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:
بخش دوازدهم :
اعتراض نهم :وقتی که همگی سوق داده يك  چوب اند (یعنی رهبرشان یکی است)  پس امام ابوحنیفه چگونه قوی الحافظه می باشند؟
پاسخ:تاکنون تلاش نموده ایم که شیرخالص را ازآب جدا کرده مشخص کنیم وازماهیت تمامی اعتراضات پرده برداشته ورشته های بافته شده وتارهای تنیده ی ایشان را به توفیق خدا گسلانده ایم
وثابت کردیم که اهل کوفه وعراق دارای حافظه قوی وامام ابوحنیفه نیزقوی الحافظه هستند وحافظ ذهبی شافعی درتذکره الحفاظ براین حقیقت اعتراف نموده وایشان را موردستایش قرارداده اند. لیکن .
هنربچشم عداوت بزرگترعیب است/
گل ست سعدی درچشم دشمنان خارست/
دروجه دوم :اگربفرض محال تسلیم کنیم که اهل کوفه وعراق ضعیف وکم حافظه بودند ازاین کجا لازم می آیدکه امام ابوحنیفه نیز ضعیف بوده است ؟
آقای منتقد ازاین گفته شما لزوم عادی ثابت نمی گردد چه برسد به لزوم عقلی!
اثبات این هردوتا به عهده ی شماست وإلا شمااز إثبات مدعا فرسخ ها دور هستى دونه خرط القتاد.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش دوازدهم : ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش یازدهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:
بخش یازدهم:
اعتراض هشتم هرزه گو:آری ! اصحاب ابوحنیفه بجای خود بلکه تمام اهل کوفه درعلم حدیث بینش وآگاهی نداشتند.چنانکه درتدریب الراوی صفحه 13آمده است درروایات اهل کوفه ناخالصی است وخطیب بغدادی می گویند درروایات اهل کوفه خیلی ناخالصی است.
پاسخ:این کارازتوآید مردان چنین کنند.خوانندگان طبق گفته ایشان بایستی بطورکلی ازعلم حدیث دست بکشیم بلکه صحیح بخاری ، صحیح مسلم .ترمذی، ابوداود، نسائي ،ابن ماجه وبقیه کتب حدیث را معتبرندانیم چون اهل کوفه درعلم حدیث ضعیف وتمام روایات آنان ضعیف وناخالصی دارند .لیکن علی رغم انف معترض بدبخت  کتب صحاح سته مشحون ازروایات اهل کوفه هستند.بالاخص اکنون نسبت به شیخین ( بخاری ومسلم )بی اعتمادشوید.بقول معترض اگرتمام روات کوفه قوی الحافظه ، عادل، حافظ، وثقه نیستندآنگاه چرا این بزرگواران ازاهل کوفه روایت نقل نموده اند.حال بطورنمونه چندتا روایت ازمحدثین کوفه جهت اطمینان نقل می کنم تامقداری نسبت به عقل خام معترض روانی گریسته شود.
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش یازدهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش دهم

نمایش ادامه مطلب

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:

بخش دهم :
هفتم :اینکه این قول با اصل وقاعده خودامام احمد معارض است صرح إبن تيميه والتقي السبكي والسخاوي أن إﻹمام لايروي إﻻعن ثقةتنسيق النظام .
ترجمه:ابن تیمیه ، سبکی، سخاوی وغیره تصریح نموده اند که امام احمد بجزازفردثقه ازکسی دیگرروایت نمی کنند.لهذا روایت کردن ایشان از امام ابویوسف واسدبن عمرو دلیل روشن است براینکه اصحاب امام ابوحنیفه نزد ایشان ثقه واصحاب حدیث هستند. پس جرح قولی معتبرنیست.
هشتم:درحقیقت این قول جرحی نیست که ازآن ضعف ثابت شودومعترض به دنبال آن افتاده اند "من ادعی فعلیه البیان"
نهم :اگربالفرض این قول راجرح حساب کنیم بازهم مقبول نیست زیرا مجمل ومبهم استلیس لهم بصربشیءمن الحدیثقایم مقام (لیس بعدل)وغیره است .اماالطعن من أئمة الحديث فلايقبل مجملا إى مبهما بأن قيل هذاالحديث غيرثابت أومنكر أوفلان متروك الحديث أوذاهب الحديث أومجروح أوليس بعدل من غيرأن يذكرسبب الطعن وهومذهب عامة المحدثين والفقهاء.کشف اصول البزدوی .
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش دهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش نهم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:
بخش نهم:
هفتمین شاگرد امام بزرگوار حافظ حدیث مکی بن ابراهیم خراسانی است ایشان علاوه برامام جعفر، بهزبن حکیم، ابن جریج وغیره علم حدیث را نزد امام ابوحنیفه رحمه الله نیز فراگرفته اند وجزواصحاب ابوحنیفه نیز هستند.
ابن سعددرباره وی می گوید:ثقة ثبت.امام دارقطنی می نویسد:ثقة مأمون .شخص امام أحمد،امام بخاری، یحیی بن معین وغیره ازایشان علم حدیث را حاصل نموده اند.جای تعجب این جاست وقتی که اصحاب ابوحنیفه درعلم حدیث بصیرت وتخصص ندارندپس چگونه این بزرگواران مکی بن ابراهیم را شیخ خود قراردادند.
هشتمین شاگرد امام ابوحنیفه رحمه الله امام زفربن هذیل عنبری است .حافظ ذهبی درکتاب گرانسنگ اش میزان متعلق به ایشان می نگارد: ازمیان فقهاء یک فقیه واز عابدان یک عابد وصدوق بود.ابن معین وتعدادزیادی ازمحدثین ایشان را توثیق نموده انداحدالفقهاءوالعباد وثقه غيرواحد وإبن معين.
آری! امام زفریکی ازشاگردان رشید امام ابوحنیفه رحمه الله است. چرا امام ذهبی این قدر ایشان را می ستایند؟شایدعلامه ذهبی ویحیی بن معین وغیره خبرنداشتند که وی شاگرد امام ابوحنیفه است ودرفن حدیث تخصص ومهارت ندارد وگرنه ایشان را صدوق وثقه نمی گفتند.

برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش نهم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش هفتم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:
بخش هفتم:
اعتراض هفتم مغرض روانی:نخست یک کلام مجمل راببینید.درکتاب قیام اللیل صفحه 124آمده است ( حدثني على بن سعيد النسوي قال سمعت:أحمدبن يقول:هوﻵء أصحاب أبي حنيفة ليس لهم بصربشئ من الحديث).
پاسخ: جای بسی شگفتی است که قول امام احمد رادرباره ی شاگردان امام ابوحنیفه پیش می کندکه آنها درحدیث شناسی بصیرت وآگاهی ندارند .این قول چه ربطی به امام ابوحنیفه رحمه الله دارد.
آفتاب را چه گناه که خفاش نمی بیند.
چه خوش گفت ست سعدی در زلیخا/

الایاایهاالساقی ادرکاساوناولها/

بالفرض اگراین قول تسلیم کرده شود برشخص امام ابوحنیفه تاثیرنمی گذارد.

شایدمعترض این آیه قرآنی رانخوانده است.ولاتزروازرةوزرأخرى .کجاازاین قول لازم می آید که امام ابوحنیفه دررشته حدیث بصارت ومهارت ندارند؟
گنه کرد دربلخ آهنگری/

به شوشترزدندگردن مسگری/

 قول امام ابوحنیفه رحمه الله دررابطه با جرح وتعدیل راویان معتبراست اگرایشان در علم حدیث وفن رجال بصیرت وآگاهی نداشتندچرا قول ایشان درجرح وتعدیل اعتبار کرده می شود.


برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده: بخش هفتم ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده: بخش ششم

نمایش ادامه مطلب

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:

بخش ششم:

امام محمد در سنه ی 135 هج ق متولد ودرسنه 189وفات نمودند.

رشته علم حدیث را نزد امام ابویوسف، امام مالک، امام اوزاعی، مسعربن کدام، سفیان ثوری، عمروبن دینار، مالک بن مغول، ربیعه بن صالح، بکیرو محدثین دیگرفراگرفتند.
تقریبا سه سال خدمت امام مالک قرارگرفتند بیش از 700حدیث را همراه سند،  نزدایشان استماع نموده حفظ کردند.
درزمان خویش دربغداد درس حدیث می داد. شخصیتهایی مانند: حضرت امام شافعی، ابوسلیمان جوزجانی ، هشام رازی، علی بن مسلم طوسی، ابوعبیده قاسم بن سلام، خلف بن ایوب ،ابوحفص کبیر، یحیی بن اکثم ، موسی بن نصیررازی، محمد بن سماعه، معلی بن منصور،ابراهیم بن رستم،عیسی بن ابان،محمد بن مقاتل،شداد بن حکیم،علی بن معبد،و غیره دردرس حدیث امام محمد شرکت نموده مستفیض می شدند.
 
اگرامام محمد طبق گفته معترض مغرض درعلم حدیث صلاحیت نداشت چرا این محدثین نامبرده درحلقه حدیث ایشان زانوی تلمذ زده از ایشان حدیث روایت کردند؟معلوم می شود که این شخصیت هانیزنسبت به علم حدیث آگاهی نداشتند واگرنه برای فراگیری علم حدیث نزد یک فرد ضعیف وغیرعالم نمی رفتندودرحلقه درس وی حضور بهم نمی رسانیدند وبخاطرشاگردی اومقام علمی خویش راتنزل نمی دادند.ولکه ای برای خودبجای نمی گذاشتند.انالله واناالیه راجعون.
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده: بخش ششم ,

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش پنجم

نمایش ادامه مطلب

پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش پنجم:
اعتراض ششم هرزه گو:شاگردانش ابویوسف و امام محمد ضعیف اند( الی قوله)ازکجا اینها علم حدیث را یاددارند؟
پاسخ:در ابتداءعرض نمودم که سلسله حدیث تمام محدثین به امام ابوحنیفه رحمه الله وصل می‌شودوهمگی از همین سلسله وزنجیره منشعب شده اند اگرآنها ضعیف اند پس تمام محدثین ضعیف و سلسله حدیث آنها نیز ضعیف است. ظاهر است که امام احمد شاگرد امام شافعی است وایشان شاگرد امام محمد است وامام محمد شاگرد امام ابویوسف است. نتیجه می گیریم که امام احمد وامام شافعی هم ضعیف اند. چون بقول معترض متعصب امام محمد وامام ابویوسف  ضعیف اند.


ازهمه شگفت تراینکه خود امام احمدبلاواسطه شاگردامام ابویوسف است.وشرط امام احمد این است بغیرازراوی ثقه ازکسی دیگر روایت نکند. اگرابویوسف ضعیف است پس درضعیف بودن امام احمد هیچ تردیدی نیست
برچسب ها : پاسخ کوبنده بر هرزه گوینده:بخش پنجم ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده: بخش چهارم

نمایش ادامه مطلب

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:

بخش چهارم:
اعتراض چهارم هرزه گو:استاداستادایشان ضعیف است.
پاسخ: من می گویم :به اعتبار حمادابن ابی سلیمان که صاحب میزان بیان کرده است استاد استاد امام ابوحنیفه رحمه الله حضرت انس صحابی بزرگوار رضی الله عنه می باشدقطعا منظورش ایشان نبوده است وگرنه اکنون  قیامت برپاخواهدشد زیرا تمام  صحابه عدول اندوکسی جرأت ندارد درمودرد آنان كلام كند بجزمعاند .
لیکن منظورمعترض حضرت ابراهیم نخعی است زیرا ایشان نیز استاداستاد امام ابوحنیفه هستند.همانطورکه ازعبارت میزان ظاهر است.
خواننده محترم !دیدگاه محدثین را متعلق به ابراهیم نخعی ملاحظه کن.حافظ ذهبی درمیزان الاعتدال ص 311 می گوید:
قلت واسقر اﻷمرعلى أن إبراهيم حجة
ترجمه:من می گویم :همگی اتفاق نظردارندکه ابراهیم نخعی حجت است.یعنی روایات واحادیث ایشان معتبراند.

برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده: بخش چهارم , پاسخ دندان شکن , جئابات محکم , پاسخ قاطع , احناف , غیرمقلد ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده. بخش سوم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده برهرزه گوینده.
بخش سوم:
اعتراض دوم هرزه گو:جالب این است که امام ابوحنیفه ضعیف است.
پاسخ:اکنون بیان گردید که امام بزرگوارثقه فی الحدیث است.زیرا شخصیتهای برجسته ای چون یحیی بن معین، ابن مدینی ،محمد بن سعد،  صالح بن محمد اسدی، احمد بن محمد بن محرز، ابوالحجاج مزی ، حافظ ذهبی ، حافظ بن حجر عسقلانی ، حافظ بن حجر مکی وصفی الدین خزرجی ایشان راموردتاییدوتوثیق قرارداده اند.هنگامی که این بزرگواران اقوال توثیق ابن معین وابن مدینی را درخصوص امام ابوحنیفه رحمه الله نقل کرده اند وپس ازنقل هیچ گونه جرحی را برامام واردنکرده وبرتوثیق آن بزرگواران سکوت نموده انداین نشانگرتوثیق آنها است نسبت به مقام شامخ وجایگاه علمی امام اعظم رحمه الله تعالی.
اگرعبارت علامه ذهبی را که قبلابیان شد درآن کلمه( غیره) و(سمعنا)را عمیق نگاه کنیم دست کم دونفربه معدلین امام افزوده خواهد شد .معترض نگون بخت،علامه ذهبی وحافظ ابن حجر عسقلانی راجز مضعفین(تضعیف کنندگان) امام
بزرگوارقرارداده است
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده. بخش سوم ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده. ترجمه کتاب(کشف الغمه بسراج اﻷمة) بخش دوم

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده برهرزه گوینده. ترجمه کتاب(کشف الغمه بسراج اﻷمة)
بخش دوم:
دراین بخش دیدگاههای برخی ازمحدثین بزرگوار را دررابطه با مقام علمی امام ابوحنیفه رحمه الله ذکرخواهم نمود.
علامه صفی الدین خزرجی در خلاصه تهذیب می نویسد:النعمان بن ثابت الفارسی ابوحنيفة إمام العراق فقيه اﻷمة عن عطاءونافع واﻷعرج وطائفة وعنه إبنه حمادو زفروأبويوسف ومحمد وطائفة ، وثقه إبن معين وغيره خلاصة التهذيب ص 402.
ترجمه:نعمان بن ثابت فارسی الاصل است کنیه اش ابوحنیفه، پیشوای اهل عراق وفقیه امت محمدیه است. وعلم حدیث را نزدتابعینی چون عطاء ونافع وأعرج وگروهی ازمحدثین فراگرفته اند.وفرزندش حماد وزفروابویوسف ومحمد وجماعتی ازمحدثین ازایشان علم حدیث را حاصل نموده اند.
ویحیی بن معین وی رادرعلم حدیث ثقه ومورد اعتماد دانسته‌اند.
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده. ترجمه کتاب(کشف الغمه بسراج اﻷمة) بخش دوم ,

پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .ترجمه كتاب (کشف الغمه بسراج اﻷمة ) بخش اول

نمایش ادامه مطلب
پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .ترجمه كتاب (كشف الغمه بسراج اﻷمة(
بخش اول :
ألحمدلله نحمده ونشكره والصلوة والسلام على رسوله وصفيه محمد وآله وصحبه وأتباعه أجمعين.
أمابعد: این حقیرسیدمهدی حسن بن سیدمحمدکاظم حنفی شاه جهانپوری "غفرله ولوالدیه ولمشایخه " خدمت افرادمنصف عرض می کنم نوشته ای که پیش روی شما هست اگربا اشتباهی مواجه شدید آنرا اصلاح کنید اگرصحیح بود دردعای خیراینجانب را فراموش نکنید.
رساله ای به نام (الجرح علی ابی حنیفه)بدستم رسید پس ازمطالعه چیزی بجزاز هرزه گویی وگستاخی وبی ادبی درآن نیافتم وعاری بود ازبارعلمی .بارها به این شبهات پاسخ دنداشکن داده شده است لیکن هرگلی را رنگ وبویی است .
بدین جهت چندتا اعتراض متسلفین را با پاسخ آن پیش کرده تا تعصب وتحجر غیرمقلدین که ناشی ازعداوت قلبی آنان نسبت امام ابوحنیفه است آشکارگردد.ومشخص شود که آنها با سلف صالح چه اندازه محبت دارند.
برچسب ها : پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .ترجمه كتاب (كشف الغمه بسراج اﻷم ( بخش اول ,

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث : بخش دوازدهم

نمایش ادامه مطلب

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث :

بخش دوازدهم

بطورعموم رجال شناسان درمورد جابرجعفی براساس جرح امام ابوحنیفه داوری وفیصله نموده اند که روایات وی (جابرجعفی) قابل اعتبارنیستند .چنانکه امام ترمذی درکتاب العلل به حواله امام اعظم رح جرح جابرجعفی رانقل نموده می نویسد:{حدثنا محمودبن غيلان ،حدثناأبويحيي ألحماني قال:سمعت أباحنيفة يقول :مارأيت أحدا أكذب من جابرالجعفي ﻻ أفضل من عطاء }جامع ترمذى 2/333.تهذيب التهذيب 2/48

ترجمه :امام ترمذی ازمحمود بن غیلان وایشان ازابویحیی حمانی نقل می کنند که من ازامام ابوحنیفه شنیدم فرمود: هیچ کسی را دروغگوتر ازجابرجعفی ،وهیچ کسی را برتروبهترازعطاء بن ابی رباح نیافتم


برچسب ها : جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث : بخش دوازدهم ,

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث. بخش یازدهم

نمایش ادامه مطلب

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث.

بخش یازدهم :

تخصص امام اعظم درفن جرح وتعدیل .سراج امت ،سالارفقهاء نه تنها یک فرد عادل ،ضابط وحافظ حدیث بودبلکه در رشته رجال شناسی علم حدیث خبره ودرصف بقیه ایمه حدیث شامل بود.نیزدرذکاوت ،عدالت وثقاهت بر معیاری قرارداشتند که مدار و محور پذیرش وعدم پذیرش  راویان حدیث برگزینش ایشان بستگی داشت..همانگونه که امام ناقد(نکته سنج درعلم حدیث)حافظ ابوعبدالله شمس الدین محمد الذهبی متوفای 748هج درکتاب جامع وسودمندش تذکرةالحفاظ که دررشته طبقات محدثین است درمقدمه وسربرگ آن می نگارد:

  [هذه تذکرة أسماء معدلي حملة العلم النبوي ومن يرجع إلى إجتهادهم في التوثيق والتضعيف والتعريف


برچسب ها : جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث. بخش یازدهم ,

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث : بخش دهم

نمایش ادامه مطلب

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث :

بخش دهم

دراین قسمت جهت استفاده علاقمندان ، توثیق وتعدیل برخی ازایمه جرح وتعدیل را بصورت انفرادی ذیلا ذکرمی کنیم.


برچسب ها : جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث : بخش دهم ,

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش نهم

نمایش ادامه مطلب

جایگاه امام اعظم رح درعلم  حدیث .
بخش نهم :
حافظ شمس الدین سخاوی درکتاب "الجواهرالدرفی ترجمة شيخ اﻹسلام ابن حجر)می نویسد:{وسئل ابن حجرمماذکره النسائی فی الضعفاء والمتروکین عن أبي حنيفة رضي الله أنه ليس بقوي في الحديث وهو كثيرالغط والخطاءعلى قلة روايته ،هل هوصحيح ؟وهل وافقه على هذا أحد من أئمة المحدثين ام لا؟فأجاب :النسائي من أئمة الحديث والذي قاله إنما هوحسب ماظهرله أداه إليه إجتهاده ،وليس كل أحد
يؤخذ بجميع قوله ،قد وافق النسائى على مطلق القول في جماعة من المحدثين ،واستوعب الخطيب في ترجمته من تاريخه أقاويلهم وفيها مايقبل ومايرد وقد اعتذر عن اﻹمام بأنه كان يرى أنهﻻيحدث إﻻ بما حفظه منذ سمعه إلى أن أداه ،فلهذا قلت الرواية عنه وصارت روايته قليلة بالنسبة لذالك ،والا فهو في نفس اﻷمركثيرالرواية .
وفى الجملة :ترك الخوض في مثل هذا أولى فإن اﻹمام وأمثاله ممن قفزوا القنطرة فما صار يؤثر فى أحد منهم قول أحد بل هم في الدرجة التي رفعهم الله تعالى من كونهم متبوعين يقتدى بهم فليعتمدهذا والله ولي التوفيق .بحواله أثرالحديث الشريف في إختلاف اﻷئمة ص 116-117


برچسب ها : جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش نهم ,

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش هشتم

نمایش ادامه مطلب

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث .

بخش هشتم :

نیزشیخ الاسلام ابواسحق شیرازی شافعی درکتاب (اللمع فی اصول الفقه) می نویسد:وجملة أن الراوي ﻻيخلوا إما ان يكون معلوم العدالة أومعلوم الفسق أومجهول الحال ،فإن كانت عدالته معلومة كالصحابة رضى الله عنهم أو أفاضل التابعين كالحسن وعطاء والشعبي والنخعي أو إجلآء اﻷئمة كمالك وسفيان وأبي حنيفة ،والشافعي ،وأحمد ،وإسحق ومن يجرى مجراهم وجب قبول خبره ولم يجب البحث عن عدالته .اللمع في اصول الفقه ص 43.

ترجمه :چکیده ی سخن درباب جرح وتعدیل این است که راوی یا عدالتش معلوم ومشهوراست .یافسق او معلوم ومشخص است .یامجهول الحال است (یعنی عدالت یا فسق او مشخص نیست)اگرعدالت وی معلوم است چون صحابه کرام رض یا فضلاء تابعین مانندحسن بصری ،عطاءبن أبي رباح ،عامرشعبی ،ابراهیم نخعی ،یابزرگترین پیشوایان دین مانند :


برچسب ها : جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش هشتم ,

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش هفتم

نمایش ادامه مطلب

 

بخش هفتم

محدثین برجسته ای همچون امام مسعربن کدام ،ابوسعدسمعانی ،حافظ حدیث یزیدبن هارون ، استادامام بخاری مکی بن ابراهیم ابومقاتل ،امام عبدالعزیزبن رواد،مؤرخ کبیرمحدث محمدبن یوسف صالحی ،امام المحدثین ابوعبدالله حاکم نیشابوری،امام ذهبی وغیره ...

همگی به یک زبان به جایگاه عالی امام اعظم رح درعلم حدیث شهادت داده وایشان را جزو حفاظ حدیث شمرده اند. علاوه ازآن متقدمین وپیش قراولان حدیث ،علمای متاخرین علم حدیث ،علامه ابن تیمیه وشاگرد رشیدش ابن قیم ودیگرحفاظ حدیث ،نه تنها امام ابوحنیفه کثیرالحدیث گفته اندبلکه وی را درردیف حفاظ برجسته حدیث قرارداده اند.

دراین رساله مختصر،به چکیده ی سخنان ایمه فقه وحدیث نامبرده بسنده خواهم نمودزیراتعداد مادحین وستایش کنندگان امام اعظم خیلی زیاداند.

چنانکه حافظ عبدالبراندلسی مالکی درکتاب بسیاروزین وقیع خود (اﻹنتفاء في فضائل اﻷئمة الثلاثة الفقهاء) اسم 67نفر  از فرزانگان واکابرمحدثین وفقهاء را نقل نموده می افزاید: {کل هوﻵءأثنوا عليه ومدحوه بألفاظ مختلفة }اﻹنتقاء ص229.

ترجمه :تمام این (67نفر) بزرگواران واساطین علم با الفاظ گوناگونی حضرت امام اعظم رح را ستوده اند.مدح شخصیتهای برگزیده ی تاریخ اسلام درمورد امام ابوحنیفه درپرتو این حدیث نبوی که راوی آن خادم ویژه آنحضرت ص است نمودارمی شود ایشان می فرماید: مروا بجنازة فأثنوا عليها خيرا ،فقال النبي صلى الله عليه وسلم : وجبت ثم مرواباخری فأثنوا عليهاشرا ، فقال:عمر بن الخطاب ما وجبت ؟قال:هذاأثنيتم عليه خيرا ،فوجبت له الجنة ،وهذاأثنيتم عليه شرا فوجبت له النار،أنتم شهداءالله في اﻷرض. (متفق عليه رقم 1367 بخاری)


برچسب ها : جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش هفتم ,

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش ششم

نمایش ادامه مطلب

جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث .

بخش ششم

دراین مبحث امام حاکم بیش از پانصد ایمه حدیث(ثقات) رانام برده که مرویات آنها نزد محدثین بسیارمهم، وبرای جمع آوری روایاتشان اهمیت ویژه ای به خرج داده اند.

ودرمیان آنها نام گرامی امام اعظم ذکراست .آیا پس ازاین درباره حافظ حدیث بودن امام اعظم ،بلکه درمورد اینکه امام در ردیف کبارحفاظ حدیث هستند برای کسی جای تردد وشک هست ؟همچنین امام ذهبی که به قول حافظ بن حجرعسقلانی ایشان درنقدرجال استقراء تام دارند.درمهمترین ومفیدترین تصنیف خویشسیراعلام النبلاءدرتذکره امام مالک رح قول امام شافعی را ذکرنموده (العلم یدور علی ثلثة مالك ، والليث وابن عيينة)

ترجمه:

علم حدیث نزدسه بزرگ می چرخد امام مالک ، لیث بن سعد وسفیان بن عیینه .علامه ذهبی می افزاید: قلت بل وعلی سبعة معهم،وهم اﻷوزاعي ،الثوري، معمر ،وابوحنيفة ،وشعبة والحمادان .سيرأعلام النبلاء8/94

ترجمه :من می گویم همراه این سه بزرگوار،هفت امام  دیگرنیزهست که علم حدیث برآنها دائراست.

1-امام اوزاعی

2-سفیان ثوری

3-امام معمر

4-امام ابوحنیفه

5-امام شعبه

6-حمادبن سلمه

7-حمادبن زید.


برچسب ها : جایگاه امام اعظم رح درعلم حدیث . بخش ششم ,

تعداد صفحات : 2

1 2 صفحه بعد

  • پیشنهادی

  • پربازدید

  • جدید

  • نظرات
  • اثبات ترک رفع یدین (بلند نکردن دست ها در نماز)

  • عقیده اهل سنت و جماعت در جواب کسی که می گوید الله کجاست؟

  • توهین امام غیرمقلدین «البانی» به امام اعظم

  • نقد کتاب : صفة صلاة النبی ناصرالدین آلبانی رح در ترازوی عدل وانصاف(1)

  • پنج سوال دندانشکن قایلین'ترک رفع یدین(احناف ومالکیه)؛ از کسانیکه قایل به رفع یدین هستند(غیرمقلدین

  • پنجاه سوال کمرشکن از غیرمقلدین

  • ثبوت صلاةالتسبیح برردجواب غیرمقلدین که صلاةالتسبیح رابدعت می دانند

  • ثبوت توسل شرعی از دیدگاه اهل سنت و الجماعة

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • پاسخ به ده اعتراض بر جماعت تبلیغ

  • تاریخچه پیدایش طیف غیر مقلدین(متسلفین)

  • متسلفین می گویند:تصوف بدعت است

  • دفاع شيخ الاسلام ابن تيميه رح از امام اعظم رح نسبت به اعتراضات متسلفين

  • افشای دروغ های متسلفین در مورد تصوف

  • آیا احناف در عقیده مخالف امام ابوحنیفه هستند و عقیده امام ابومنصور ماتریدی عقیده معتزلی هست؟؟

  • سوء استفاده غیرمقلدین ازاحساسات دینی مردم؛درمورد جماعت تبلیغ وکتاب فضایل اعمال

  • پاسخ اعتراضات و شبهات نسبت به کتاب فضایل اعمال

  • فرق اهل سنت با اهل حدیث

  • ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مقلد مذهب حنابله!!!!

  • می گویند:در کجای قرآن آمده است که تقلید از امام اعظم ﴿رح﴾ واجب است؟

  • قیچی کردن غیرمقلدین قول امام العصر انور شاه كشميري را درخصوص تراويح

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • جایگاه امام اعظم (رح)درعلم حدیث بخش اول

  • شبهه نوزدهم : اتباع یعنی پیروی از قران و سنت به فهم سلف صالح امت نه تقلید کورکورانه و‌جاهل

  • شكستن حلقه هاى ضعيف غيرمقلدين :-بخش نهم محل بستن دستها در نماز

  • تعریف کامل اهل سنت

  • بعضی از عقاید و انحرافات فکری غیر مقلدین

  • تجسیم (ﻗﺎﺋﻠﯿﻦ ﺑﻪ ﺟﺴﻢ ﺑﻮدن ﺧﺪا)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • چندسؤال کمر شکن از برادران غیر مقلد؛اهل حدیث ویا به اصطلاح سلفی

  • ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻏﯿﺮﻣﻘﻠﺪﯾﻦ و وسلفی ها ﺑﺎ ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﻛﻒ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺑﻨﺪ ﺩ

  • فاش کردن آخرین مکر وحیله غیرمقلدین(متسلفین) ؛ بهترین قول ازمذاهب اربعه را انتخاب میکنیم

  • کرامات اولیاء (صحابه وتابعین وصالحین)ازدیدگاه علامه ابن تیمیه رح

  • دلایلِ فرق در میان نماز مرد و زن؛ قسمت اول

  • جــــواب شـــبــــهـه نعم البدعه هذه در مورد قول عمر رض درمورد تراویح

  • غیرمقلدین و هشت رکعتی ها جواب علمی و تحقیقی دهید

  • سلسله جواب شبهات متسلفین...(بخش اول)

  • سلفیت وپیدایش آن:دکتر «محمد سعید رمضان البوطی»

  • امام احمد بن حنبل (ره) منکران تقلید را فاسق و انکار کننده های علم و سنت پیامبر (ص) میداند

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • اثبات توسل بالذات قسمت اول

  • افشای پشت پرده سلفیت(بخش اول)

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • دانلود کتاب : بازگشت وتوبه یک غرمقلد به سواد اعظم

  • تقلید درپرتوقرآن وحدیث وگفتارسلف : قسمت اول

  • تراویح و سلفی ها؛ ده چلینج برای اثبات عمل آنها :قسمت اول

  • تعداد رکعات تراویح(قسمت اول)

  • فتنه ی لامذهبیت و انکار فقه اسلامی

  • شعر بی وفاعی غیر مقلد

  • آدرس جدید راه حقیقیت

  • اطلاعیه از طرف گروه علمی وتحقیقی راه حقیقت2 به همه اهل سنت

  • مــــــــــوضوع: قراءةخلف الامام قسمت هشتم

  • پاسخ به رئيسي مجسم و مشبِّه كه قائل به مكان براي الله سبحانه و تعالي است. (قسمت اول)

  • توضیح مطلب(ٳذا صَحَّ الحَدیثُ فَهومَذهبی)

  • گفتمان دلچسب وجالب مولانا محمد امین صفدر اوکاروی رح

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت سوم

  • پاسخ دندانشکن به یک لامذهب سطحی نگر

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم بخش اول

  • هجمه وتعدّی آلبانی به کتاب صحیح مسلم قسمت دوم

  • اثبات توسل و تبرک از آثارپیامبر ازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دوازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبر ازدایره قرآن، سنت وسلف صالح امت.بخش یازدهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت بخش نهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت وسلف صالح امت بخش دهم

  • اثبات توسل وتبرک به آثارپیامبرازدایره قرآن،سنت و سلف صالح امت قسمت هشتم

  • مــــــــــوضوع:اشاره انگشت در نمازبخش سوم

  • آلبانی درآیینه ی اختلاف

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت :قسمت ششم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام :قسمت: ششم

  • برآیندفتنه ی لامذهبیت .قسمت هفتم

  • رفع یدین در نماز منسوخ است.

  • اضطراب وضعف روایات رفع یدین

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده .بخش سی وپنجم

  • مـــــوضوع : حرکت دادن انگشت سبابه در نمازقسمت دوم

  • پاسخی به شعربی وزن وقافیه مصعب لامذهب سیلی خور

  • یک پرسش دوگزینه ای ازغیرمقلدین نوپا

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت پنجم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وششم .

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وهفتم .

  • جوابیه دروغ های متسلفین نسبت به فقه احناف...

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده:بخش سی وچهارم.

  • نقد مقاله ی جاهلانه متسلف درموردترک تقلید

  • مــــــــــوضوع :اشاره انگشت در نماز: بخش اول

  • پیشگفتار: بحث قرائت خلف الامام قسمت دوم:

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وپنجم

  • مـــــوضوع :قرائت خلف الامام ❋قسمت:‌ چهارم

  • سطحيت نه سلفيت

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وچهارم.

  • رونمایی از پلتیک وحقه بازی متسلفین که می خواهندازطریق واژه "سلفی" مردم خام را تحت تأثیرقراردهند.

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت پنجم .

  • تحقیقی درمورد غیر مقلدین

  • پاسخ دندانشکن به متسلف دهن لق ابله وخائن .درمورد احناف و جماعت تبلیغ

  • مسائل نمازدرپرتو قرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست وسوم

  • برآیند فتنه ی لامذهبیت :قسمت چهارم.

  • حقانیت نهضت دعوت وتبلیغ

  • تحقيقی مختصردرمورد سلام با يک دست

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه :قسمت بیست ودوم

  • پاسخ کوبنده برهرزه گوینده بخش سی ودوم

  • برآیندتحریک لامذهبیت.قسمت دوم

  • مسائل نمازدرپرتوقرآن وسنت وآثارصحابه قسمت بیست ویکم .

  • کد های اختصاصی